Page 137 - COĞRAFYA 10. SINIF BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 137

COĞRAFYA 10                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARIAP ANAHTARLARI
                                             CEV
          Etkinlik No.: 52                               Etkinlik No.: 53
          1.Yönerge                                       Yönerge
          1. Gelecekte yük taşımacılığında deniz yolunun daha fazla kul-  1. Houston, Birmingham, Washington ve New York tedbir alabilir.
            lanılması öngörülmektedir. Deniz yolları yol yapım ve bakım   Uydu fotoğrafları ve CBS sistemi ile rüzgârın yönü ve etkileyece-
            maliyetlerinin olmaması, birim taşıma maliyetlerinin çok dü-  ği alanlar belirlenmiştir. Bu bölgedeki insanlar tedbir almak için
            şük olması, çok büyük miktarlarda yük taşınabilmesi, trafik yo-  zaman kazanmış olur.
            ğunluğu ve kaza riskinin çok az olması gibi büyük avantajlara
            sahiptir. Gelişen teknoloji ile birlikte yük gemilerinin daha da   2. Fırtınanın etkili oldugu alanları belirler. Bilgi akışını hızlan-
            hızlanması ve uzun yolculuklarda mürettebatın gemi içindeki   dırır. Etkili ve doğru analiz yapar. Uyarı yaparak afette can
            ihtiyaçlarının daha iyi karşılanabilir hâle gelmesi beklenmekte-  ve mal kaybını azaltır. Afet sonrası doğru ve hızlı müdahale
            dir. Bu durum da  uluslararası yük taşımacılığı ile gerçekleşti-  yapılmasını sağlar.
            rilen ticaretin hızının ve niteliğinin artacağının göstergesidir.
                                                        3. CBS’nin konumsal veri yönetimi, konumsal analiz ve grafik
                                                           görüntüleme kapasitesi ile deprem, sel, heyelan, yangın, volk
                                                           nizma, fırtına ve salgın hastalıklar gibi afetlerin etkisi azaltı-
          2. Gelecekte yük taşımacılığında kara yolunun daha az kullanıl-  labilmektedir.
            ması öngörülmektedir. Kara yollarının birtakım dezavantajları
            vardır. Kara yolu taşımacılığı; trafik problemleri, fazla yakıt
            tüketimi, çevre ve gürültü kirliliği gibi olumsuz durumlara se-
            bebiyet vermesinin yanı sıra yüksek kaza riski taşır. Kara yol-
            larının birim taşıma maliyetleri oldukça yüksektir. Kara yolu   Etkinlik No.: 54
            taşımacılığı, özellikle uluslararası siyasi ve ekonomik pozisyon-
            da meydana gelen gelişmeler karşısında aşırı hassas ve kırılgan   1. Yönerge
            bir yapıya sahiptir. Ayrıca çok büyük miktarlardaki yükler için   1. Arazinin engebeli olması, tabakalarda killi ve geçirimsiz kat-
            kara yolu araçlarının boyutlarında yetersizlik söz konusudur.   manın bulunması ve tabaka uzanış doğrultusunun eğim yö-
            Tüm bu durumlardan dolayı gelecekte uluslararası yük taşıma-  nünde olmasıdır.
            cılığında kara yolunun oranının azalmasının hem çevresel hem
            de ekonomik olarak olumlu katkıları olacaktır.
                                                        2. Bitki örtüsünün aşırı tahrip edilmesi, toprağın aşırı işlenmesi,
                                                           meraların aşırı otlatılması, toprağın eğime paralel sürülmesi,
                                                           anızları yakmak, usulsüz tarla açmak.

          2.Yönerge                                      2. Yönerge
          1. Türkiye; Asya, Avrupa ve Afrika kıtalarının arasında köprü
            konumunda  bulunan ve jeopolitik açıdan son derece kritik                         Görsel
            öneme sahip bir ülkedir. Türkiye’nin doğusunda ve güneyinde   Afetler              No.
            enerji kaynakları ve ham madde bakımından zengin ülkeler yer
            alırken batısında da gelişmiş sanayi ve teknolojiye sahip ülkeler   Rusya’nın Çernobil Nükleer Tesisi'nde 1986 yılında yaşa-
                                                            nan patlama, birçok insanın ölümüne neden oldu. Asit ve
            yer almaktadır. Dolayısıyla Türkiye, bu iki hat arasında bağlan-  radyasyon içeren yağmurlar Karadeniz çevresindeki birçok   6
            tının sağlandığı devasa bir köprüdür. Bu yüzden ülkemizden   ülkede uzun yıllar yaşanacak çevre ve sağlık sorununa yol
            birçok boru hattı geçmekte ve yenileri de planlanmaktadır.  açmıştır.
                                                            Japonya’da 2011 yılında yaşanan tsunami birçok can ve   5
                                                            mal kaybına neden oldu.
          2. Türkiye’nin ’’Enerji Merkezi’’ hâline gelmesi iyi bir diplomasi,
            ticari  anlaşmalardaki  yüksek  çıkarların  gözetilmesi  ile ger-  Dünya’da her yıl 24 milyar ton verimli tarım toprağı
            çekleştirilebilirse Türkiye bölgede daha güçlü bir ülke hâline   kaybediliyor.  Bu toprak kayıplarının büyük bir kısmı   3
            gelebilir. Enerji kaynakları konusunda Rusya, Arap ülkeleri   da Asya kıtasındadır.
            ve İran’a bağımlı olmaktan kurtulmanın yollarından ilki, ülke   ABD’nin Colorado eyaletinin kırsal bölgelerinde mey-
            kaynaklarının tamamının devreye alınması diğeri de, boru hat-  dana gelen hortum,  maddi hasara neden oldu.  2
            ları ticaretinden azami ölçüde yararlanarak enerji kaynaklarına
            ödenen miktarın azaltılmasıdır.                 Sudan’da 9 Eylül 2020 tarihin de meydana gelen selde
                                                            103 kişi yaşamını yitirdi, 50 kişi yaralandı ve 69551 ev   4
                                                            hasar gördü.
                                                            Avustralya Eylül 2019’da orman yangınlarına teslim
                                                            oldu. Mega olarak değerlendirilen yangınlar milyonlar-  1
                                                            ca hektarlık ormanlık alanın yok olmasına neden oldu.













          136
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142