Page 136 - COĞRAFYA 10. SINIF BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 136

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                      COĞRAFYA 10


                                                CEV
                                                CEVAP ANAHTARLARIAP ANAHTARLARI
             Etkinlik No.: 50                               Etkinlik No.: 51

              Yönerge                                       1. Yönerge
             1. Gelişmiş ülkeler: Avustralya ve Norveç     1. 1. İstanbul ve Çanakkale Boğazları
               Gelişmekte olan ülkeler: Meksika ve Malezya
               Az gelişmiş ülkeler: Etiyopya ve Mali         2. Cebelitarık Boğazı
                                                             3. Korint Kanalı
             2. Mali’de tarımda çalışan nüfusun oranının diğer sektörlere göre
               çok yüksek olmasının nedeni, sanayi ve hizmetler sektörlerinde   4. Messina Boğazı
               yeterince  istihdam  alanının  oluşmamasıdır.  Tarımda  makine
               kullanımı sınırlı olduğu için emek yoğun bir tarım yapılmak-  5. Süveyş Kanalı
               tadır.                                        6. Babülmendep Boğazı
             3. Norveç’te tarım ve sanayi sektörlerinde çalışan nüfusun hiz-  7. Hürmüz Boğazı
               metler  sektörüne göre düşük olmasının  nedeni, gelişmiş ül-
               kelerde teknolojik gelişmelere bağlı olarak tarım ve sanayide   8. Malakka Boğazı
               insan gücüne daha az ihtiyaç duyulmasıdır.
                                                             9. Macellan Boğazı
             4. Ülkelerin gelişmişliklerini gösteren ölçütlere göre Avustralya ve   10. Panama Kanalı
               Etiyopya’nın karşılaştırılması:
                                                             11. Dover Boğazı
                     Avustralya           Etiyopya
                                                             12. Kiel Kanalı
                Kişi başına düşen milli gelir   Kişi başına düşen milli gelir
                      yüksektir.    düşüktür.
                                                           2. Kanal İstanbul, planlandığı stratejik konum gereği ile dünya-
                Teknoloji ihracatı yapar.  Teknoloji ithalatı yapar.  nın en önemli su yolu güzergâhlarından biri olacaktır. Boğa-
                                                             zın ticari hacmi genişleyecek ve jeopolitik önemi artacaktır.
                Nüfus artış hızları düşüktür.  Nüfus artış hızları yüksektir.   Kanal İstanbul’un çevresinde oluşturacağı en temel olumlu
                                                             etki İstanbul Boğazı’ndaki gemi trafiğini rahatlatması ola-
                                                             caktır. Kanal İstanbul ile İstanbul Boğazı’ndan geçen nükleer
                Ortalama yaşam süresi   Ortalama yaşam süresi   bomba eşdeğerindeki 10 bin tankere buradan geçiş sağlana-
                uzundur.            kısadır.                 cak ve boğazın yükü azaltılacaktır. Kanalın bölgede oluştura-
                                                             cağı en temel olumsuz etki ise çevreseldir. Kanalın çevresin-
                Okuryazar oranı yüksektir.  Okuryazar oranı düşüktür.  deki ekosistemi bozması ve geri dönüşü imkânsız bir çevresel
                                                             hasar bırakması da öngörüler arasındadır.

                İşsizlik oranları düşüktür.  İşsizlik oranları yüksektir.
                Çalışan nüfusun sektörlere   Çalışan nüfusun sektörlere   2. Yönerge
                göre dağılımında hizmetler   göre dağılımında tarım
                birinci sırada iken tarım son  birinci sırada iken sanayi   1. Özellikle son yıllarda havaalanları ve havalimanları küresel
                sıradadır.          son sıradadır.           çapta ciddi mesafe katetmiştir. Giderek gelişen ve yaygınlaşan
                                                             bu yapıların sunduğu hizmet de her geçen gün ucuzlamak-
                Bebek ölüm oranları   Bebek ölüm oranları yük-  tadır. Ayrıca uçaklarda artan kapasite ve konfor da bu ula-
                düşüktür.           sektir.                  şım şeklini daha cazip hâle getirmiştir. Halihazırda en hızlı
                                                             ve güvenilir ulaşım şekli olan hava yolu ile yolcu taşımacılığı
                Kentsel nüfus oranı yük-  Kentsel nüfus oranı dü-  bu nedenlerden dolayı son yıllarda ciddi ivme kazanmıştır.
                sektir.             şüktür.                  2000 yılında 1,6 milyar olan yolcu sayısı 2017’de 4,1 milyara
                                                             çıkmıştır.
                Satın alma gücü yüksektir.  Satın alma gücü düşüktür.
                                                           2. İstanbul Havalimanı tam kapasiteyle hizmete girdiğinde Av-
                                                             rupa hava sahasını yeniden yapılandırılacağı ve kıtalar arası
                                                             uçuş güzergâhlarının da büyük ölçüde değişeceği öngörül-
                                                             mektedir.
















                                                                                                   135
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141