Page 169 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 169
73
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
FELSEFE 10
4. ÜNİTE: Felsefi Okuma ve Yazma Kazanım: 10.4.2. Verilen konu hakkında alternatif görüşler geliştirir.
Alan Becerileri: Sorgulama, İfade Etme ve Yazma Becerisi, Eleştirel Dü- Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
şünme Becerisi, Felsefi Okuryazarlık, Metin Okuma ve Anlama Becerisi ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi ANLAM DÜNYASINA FARKLI AÇILARDAN BAKMAK 30 dk.
Etkinliğin Amacı Verilen konuya farklı açılardan bakarak alternatif görüş geliştirebilme. Bireysel
Gerekli Materyaller: Çalışma kâğıdı
Yönerge
Öğrencilerin aşağıdaki metni okuyarak metne yönelik soruları cevaplamalarını sağlayınız.
FELSEFEYLE ÇOCUK
Çocukluk insanlığın ilk evresi/başlangıcı sayılırsa felsefe de öncelikle bilginin, varlığın, amaçların, neden-so-
nuçları açıklamanın başlangıcı sayılır. Çocuklar henüz kimliklerini kolektif bir kimliğe, akıllarını herhangi bir
oluşuma teslim etmeyen insanlardır. Onların henüz Platon’un metaforlaştırdığı anlamda herhangi bir “mağa-
ra”ları yoktur. Felsefeciler gibi çocuklar için de dünya ve onun üzerinde olup biten her şey yenidir; bu yüzden
her şey, onların merak ve şaşkınlığına konu olur. Zaten başlangıçta felsefeyi gerekli kılan da şüphe, merak ve
hayrettir. İnsan ilkin merak etti ve felsefe merakla doğdu. Nietzsche, “İnsan, hayvan ile Tanrı arasında gerilmiş
bir iptir.” der. Hayvan da değildir Tanrı da. Çünkü hayret, merak ve şüphe sahibi bir varlıktır. “Şüphe eden
insan; gerçekliğin göründüğü gibi olmayabileceğini, görünüşün gerisinde farklı nedenler olabileceğini düşü-
nen insandır. Bununla birlikte şüphe ederek ve sorgulayarak yaşamak, her zaman ve herkes için kolay olmaz.
Bu yüzden insanların büyük bir çoğunluğu, kendilerine açık iki alternatiften biri olarak şüphe yerine rahat
bir yaşamı seçerler.” (Cevizci, 2010, s: 11). Bu rahat yaşam, onların merak ve hayret yeteneğini sekteye uğratır.
Oysa felsefeyle uğraşabilmek, felsefeci olabilmek için en çok ihtiyaç duyduğumuz şey, merak ve hayret etme
yeteneğidir. Bu yetenek aslında bütün çocuklarda, özellikle de küçük çocuklarda bulunur (Cevizci, 2010, s: 10).
Bu nedenle felsefe ile çocuk birbirlerine benzerler.
HASAN Çiçekʼin “Felsefeyle Çocuk Çocukla Felsefe“ adlı makalesinden alınmıştır.
a. Metinde tartışılan konu nedir? Belirtiniz.
b. Yazarın görüşlerine katılıyor musunuz? Neden?
c. Sizi yazarın en çok hangi görüşü etkiledi?
ç. Bu konuya farklı açıdan bakılabilir mi? Düşüncenizi gerekçelendirerek açıklayınız.
d. Bu konu hakkında sizden alternatif bir fikir ileri sürmeniz istenseydi fikriniz ne olurdu?
167