Page 18 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 18
6 FELSEFE 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
1. ÜNİTE: Felsefeyi Tanıma Kazanım: 10.1.1. Felsefenin anlamını açıklar.
Alan Becerileri: Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı, Teknoloji Okuryazarlığı ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi FİLOZOF KİMDİR ? 90 dk.
Öğrencilerin “Filozof kimdir?” sorusu üzerinden teknolojiyi kullanarak bilgiye etkin ve güvenilir bir şekilde
Etkinliğin Amacı Grup
ulaşabilmelerini sağlama.
Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta, bilgisayar
Açıklama: Bu etkinlik öğretmen eşliğinde öğrencilerin çevrim içi kaynaklardan güvenilir bilgiye nasıl ulaşabi-
leceklerini göstermek için ders planı şeklinde tasarlanmıştır.
1. Yönerge
Konuya odaklanmalarını sağlamak ve mevcut bilgilerini harekete geçirip başarı hissini desteklemek için tahminlerde
bulunabilecekleri bazı sorular öğrencilere yöneltilir. “Sizce filozof nasıl bir kişiliğe sahiptir?”, “Filozofun günlük yaşamı
nasıldır?” gibi. Beyin fırtınası yapılır ve cevapları tahtaya not edilir.
2. Yönerge
Öğrencilere “Çevrim içi araçları kullanarak ‘Filozof kimdir?’ sorusuyla ilgili bilgiye nasıl ulaşabiliriz?” sorusu yöneltilir.
Öğrencilerden düşünmeleri ve fikirlerini söylemeleri istenir.
Öğretmene Not
Öğrenciler çevrim içi kaynaklardan bilgi ararken doğru kelimeleri ve soruları bulmakta zorlanırlar.
Onlara aşağıdaki hatırlatmaları yaparak arama yapacakları anahtar sözcükleri oluşturmaları için
yardımcı olabilirsiniz.
• Önemli kelimeleri ya da kelime gruplarını düşünün. Arama yaparken bu kelimeleri kullanınız.
Farklı kelimeler ve birden çok veri tabanı kullanarak bir konuda birden çok arama yapınız. Hangi
kelimelerin ve hangi kaynakların en iyi sonuçları verdiğini tespit ediniz.
• Arama sonuçlarını daraltmak veya genişletmek için Boolean işleçlerini kullanınız. Üç temel Boole-
an işleci vardır: AND, OR, NOT
Daha fazla bilgi için öğrencilerle incelenebilecek bağlantı adresi: https://libguides.mit.edu/c.php?g=175963&p=1160724
3. Yönerge
Öğrencilere “Karşımıza çıkan her kaynak doğru ve güvenilir bilgi içerir mi?”, “Bunu nasıl bilebiliriz?” gibi sorular
yöneltilerek düşünmeleri ve fikirlerini söylemeleri sağlanır.
Öğretmene Not
Genellikle öğrenciler çevrim içi ortamlarda karşılarına çıkan kaynak ve bilgilerin güvenilir olup
olmadığına ilişkin yeterli bilgiye sahip değildir. Bir kaynaktan buldukları fikir, öngörü, öneri ve
değer yargılarını birbirinden ayırmaları ve her zaman sorgulamaları gerektiği vurgulanmalıdır.
Bu konuda aşağıdaki soruların kendileri için yol gösterici olacağı açıklanır. Detaylı bilgi için Ek 1
“bilgiyi ve bilginin kaynaklarını değerlendirme” kriterlerinin incelenmesi önerilir.
Kaynak güncel mi? Kaynak güvenilir mi? Bilginin amacı nedir? İçerik güvenilir mi?
• Bilgiler ne zaman yayım- • Yazar ve yayımcı kim? • Bilginin yayımlanma • Bilgilerin kaynağı nedir?
lanmış? • Yazar konuyla ilgili yaz- amacı nedir? Bilgilendir- • Bilgiler kanıtlarla des-
• Bilgiler revize edilmiş mak için yetkin mi? mek, öğretmek, satmak, tekleniyor mu?
veya güncellenmiş mi? • Yayımcı veya e-posta eğlendirmek veya ikna • Bilgiler gözden geçiril-
etmek mi?
adresi gibi iletişim bilgi- miş veya hakemli mi?
leri var mı? • Bilgi gerçek mi, görüş • Başka bir kaynaktan
mü, propaganda mı?
• URL, yazar veya kaynak veya kişisel bilgilerden
hakkında herhangi • Bakış açısı nesnel ve herhangi bir bilgiyi doğ-
bir şey gösteriyor mu tarafsız görünüyor mu? rulayabilir misiniz?
(örneğin com. edu. gov. • Siyasi, ideolojik, kültürel, • Dil tarafsız görünüyor
org .net)? dinî, kurumsal veya kişi- mu?
sel ön yargılar var mı?
• Dil bilgisi veya yazım
hataları var mı?
16