Page 18 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 18

6          FELSEFE 10                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


          1. ÜNİTE: Felsefeyi Tanıma   Kazanım: 10.1.1. Felsefenin anlamını açıklar.
          Alan Becerileri: Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi  Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı, Teknoloji Okuryazarlığı  ÖĞRETMEN

          Etkinlik İsmi                         FİLOZOF KİMDİR ?                              90 dk.
                       Öğrencilerin “Filozof kimdir?” sorusu üzerinden teknolojiyi kullanarak bilgiye etkin ve güvenilir bir şekilde
          Etkinliğin Amacı                                                                    Grup
                       ulaşabilmelerini sağlama.
          Gerekli Materyaller: Etkileşimli tahta, bilgisayar
          Açıklama: Bu etkinlik öğretmen eşliğinde öğrencilerin çevrim içi kaynaklardan güvenilir bilgiye nasıl ulaşabi-
          leceklerini göstermek için ders planı şeklinde tasarlanmıştır.


          1. Yönerge
          Konuya odaklanmalarını sağlamak ve mevcut bilgilerini harekete geçirip başarı hissini desteklemek için tahminlerde
          bulunabilecekleri bazı sorular öğrencilere yöneltilir. “Sizce filozof nasıl bir kişiliğe sahiptir?”, “Filozofun günlük yaşamı
          nasıldır?” gibi. Beyin fırtınası yapılır ve cevapları tahtaya not edilir.

          2. Yönerge
          Öğrencilere “Çevrim içi araçları kullanarak ‘Filozof kimdir?’ sorusuyla ilgili bilgiye nasıl ulaşabiliriz?” sorusu yöneltilir.
          Öğrencilerden düşünmeleri ve fikirlerini söylemeleri istenir.

               Öğretmene Not
               Öğrenciler çevrim içi kaynaklardan bilgi ararken doğru kelimeleri ve soruları bulmakta zorlanırlar.
               Onlara aşağıdaki hatırlatmaları yaparak arama yapacakları anahtar sözcükleri oluşturmaları için
               yardımcı olabilirsiniz.

               • Önemli kelimeleri ya da kelime gruplarını düşünün. Arama yaparken bu kelimeleri kullanınız.
               Farklı kelimeler ve birden çok veri tabanı kullanarak bir konuda birden çok arama yapınız. Hangi
               kelimelerin ve hangi kaynakların en iyi sonuçları verdiğini tespit ediniz.
               • Arama sonuçlarını daraltmak veya genişletmek için Boolean işleçlerini kullanınız. Üç temel Boole-
               an işleci vardır: AND, OR, NOT
               Daha fazla bilgi için öğrencilerle incelenebilecek bağlantı adresi: https://libguides.mit.edu/c.php?g=175963&p=1160724

          3. Yönerge
           Öğrencilere “Karşımıza çıkan her kaynak doğru ve güvenilir bilgi içerir mi?”, “Bunu nasıl bilebiliriz?” gibi sorular
           yöneltilerek düşünmeleri ve fikirlerini söylemeleri sağlanır.

               Öğretmene Not
               Genellikle öğrenciler çevrim içi ortamlarda karşılarına çıkan kaynak ve bilgilerin güvenilir olup
               olmadığına ilişkin yeterli bilgiye sahip değildir. Bir kaynaktan buldukları fikir, öngörü, öneri ve
               değer yargılarını birbirinden ayırmaları ve her zaman sorgulamaları gerektiği vurgulanmalıdır.
               Bu konuda aşağıdaki soruların kendileri için yol gösterici olacağı açıklanır. Detaylı bilgi için Ek 1
               “bilgiyi ve bilginin kaynaklarını değerlendirme” kriterlerinin incelenmesi önerilir.

                Kaynak güncel mi?   Kaynak güvenilir mi?  Bilginin amacı nedir?  İçerik güvenilir mi?
               •  Bilgiler ne zaman yayım-  •  Yazar ve yayımcı kim?  •  Bilginin yayımlanma   •  Bilgilerin kaynağı nedir?
                 lanmış?            •  Yazar konuyla ilgili yaz-  amacı nedir? Bilgilendir-  •  Bilgiler kanıtlarla des-
               •  Bilgiler revize edilmiş   mak için yetkin mi?  mek, öğretmek, satmak,   tekleniyor mu?
                 veya güncellenmiş mi?  •  Yayımcı veya e-posta   eğlendirmek veya ikna   •  Bilgiler gözden geçiril-
                                                           etmek mi?
                                      adresi gibi iletişim bilgi-              miş veya hakemli mi?
                                      leri var mı?       •  Bilgi gerçek mi, görüş   •  Başka bir kaynaktan
                                                           mü, propaganda mı?
                                    •  URL, yazar veya kaynak                  veya kişisel bilgilerden
                                      hakkında herhangi   •  Bakış açısı nesnel ve   herhangi bir bilgiyi doğ-
                                      bir şey gösteriyor mu   tarafsız görünüyor mu?  rulayabilir misiniz?
                                      (örneğin com. edu. gov.  •  Siyasi, ideolojik, kültürel,   •  Dil tarafsız görünüyor
                                      org .net)?           dinî, kurumsal veya kişi-  mu?
                                                           sel ön yargılar var mı?
                                                                              •  Dil bilgisi veya yazım
                                                                               hataları var mı?


          16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23