Page 20 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 20

7          FELSEFE 10                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


          1. ÜNİTE: Felsefeyi Tanıma   Kazanım: 10.1.2. Felsefi düşüncenin özelliklerini açıklar.
          Alan Becerileri: Akıl Yürütme, Sorgulama, Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  ÖĞRETMEN

          Etkinlik İsmi                     FELSEFENİN ORTAYA ÇIKIŞI                          25 dk.
          Etkinliğin Amacı  Felsefi düşüncenin ortaya çıkma koşullarını değerlendirebilme.    Grup
          Gerekli Materyaller: Çalışma kâğıdı

          1. Yönerge
           Öğrencilerin metni okuyarak verilen soruları cevaplamasını sağlayınız.



           Eski Mezopotamya ve Mısır uygarlıkları, Antik Yunan kültürünün beslendiği ana damarlardandır. Hatta bazı
           çalışmalara göre Hint ve Çin uygarlıkları da Yunan ile ilişkilendirilmektedir. Bu uygarlıklardaki kozmogoni,
           mitoloji ve teoloji anlayışları yüksek bir kültürün ifadesi olmakla birlikte İyonya felsefesine bir zemin oluş-
           turma ihtimalleri üzerinde durulabilir. Çünkü bu anlayışlarda henüz bireysel, akılcı, eleştirel ve tutarlı bir
           düşünümü kendine ilke edinmiş bir filozof tipinden ziyade kolektif ve mitolojik dinî tarafı baskın bir evren
           görüşüyle ilerleyen bir düşünürden söz edilebilir. Değinilen filozof tipinin özellikleri doğrultusunda felsefe
           olarak değerlendirilebilecek düşünce faaliyetinin ortaya çıkışını anlamak için dönemin Ege kıyılarının sahip
           olduğu şartların göz önünde tutulması gerekir. Bölgede yazılı kültürün yerleşmiş olması ve bununla farklı tür-
           de eserler üretilmesi, diğer taraftan politik ve ekonomik faaliyetlerin yoğunluğu ve coğrafi şartların elverişli
           olması sıkça tekrar edilmiş nedenlerdir.
           (…)
           İlk filozoflar geçmişten beri anlatılan hikâyelerin yanında doğayı anlamak için insan aklına uyabilecek ve göz-
           lemle desteklenebilecek birtakım akıl yürütmelerde bulundular. Bu, mitler dünyasından tam bir kopuşu ifade
           etmese de sonraki dönemde felsefe yapmaya büyük katkıları olan ilk felsefi akıl yürütmelerdi.
           (…)
           Felsefe, mitsel düşünceden evreni bir bütün olarak ele alma kavrayışını miras almış ve bu evrenin akla uygun
           bir açıklaması olması gerektiğini Thales, Anaksimandros ve Anaksimenes’ten başlayarak iddia etmiştir. Bu
           görüş, felsefenin doğuşuna işaret etmektedir.

                                (Mehmet Buğra Özgöçer, "Felsefenin Doğuşuna İçkin Bir Unsur Olarak Mitos" Kilikya Felsefe Dergisi, Nisan 2019'dan alıntıdır.)





                Kozmogoni: Evrenin aslı, ortaya çıkışı ve geliş-  Mitoloji:  Mitleri, doğuşlarını, anlamlarını
                mesi üzerine bilim öncesi açıklamalar içeren ilim

                 için kullanılan terim.                        yorumlayan ve inceleyen bilim.
                 Mit: Geleneksel olarak yayılan ve toplumun   çalışma alanı.
                 hayal gücü etkisiyle biçim değiştiren, alegorik
                                                              Teoloji: Belli bir dine ait, onun bilgilerinin ve
                                                              özelliklerinin doğru anlaşılması için yapılan
                 bir anlatımı olan halk hikâyesi, mitos.



          a)  Metne göre filozofların hangi tavrı felsefi düşüncenin ortaya çıkışının işaretleri olarak düşünülmektedir?
          b)  Felsefenin doğuşuna yönelik ifade edilen mitlerden kopuşun ana nedeni nedir?
          c)  Felsefenin ortaya çıkışında toplumsal koşullar ne kadar belirleyicidir? Günümüz bilim faaliyetleri-
             nin merkezleri olan yerlerden yola çıkarak değerlendiriniz.


          2. Yönerge
           Öğrencilerin aşağıda verilen soruyu tartışmalarını sağlayınız.

             Bilim ve sanatın nerede ve nasıl ortaya çıktığı felsefenin başlangıcı kadar tartışılmamaktadır. Bu
             durumun nedenleri neler olabilir?


          18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25