Page 39 - Fizik - 10 | Beceri Temelli
P. 39

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             FİZİK 10       22

             2. ÜNİTE > Basınç ve Kaldırma Kuvveti  Kazanım: 10.2.1.2. Akışkanlarda akış sürati ile akışkan basıncı arasında ilişki kurar.
                                                           a) Deney veya simülasyonlardan yararlanılarak kesit alanı, basınç ve akışkan sürati
                                                                arasında bağlantı kurulması sağlanır.
                                                           b) Bernoulli İlkesi’nin günlük hayattaki örnekler (çatıların uçması, şemsiyenin ters
                                                                çevrilmesi, rüzgârlı havalarda kapıların sert kapanması gibi) üzerinden açıklanması
                                                                sağlanır.
             Genel Beceriler: --  Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
             Etkinlik İsmi               BERNOULLI İLKESİ'Nİ ÖĞRENİYORUM                        20 dk.
             Amacı      Kesit alanı, basınç ve akışkan sürati arasındaki ilişkiyi açıklayabilme.  Bireysel

               1. Yönerge  Akışkan basıncı ile ilgili simülasyonu kullanabilmek için aşağıdaki basamakları uygulayınız.
               Aşağıda verilen bağlantıdaki simülasyonu açınız.
               https://phet.colorado.edu/sims/cheerpj/fluid-pressure-and-flow/latest/fluid-pressure-
               and-flow.html?simulation=fluid-pressure-and-flow&locale=tr
               Ekrandan “Akış” seçeneğini tıklayınız.
               Boru  içerisinden  geçen  sıvı  taneciklerinin  süratini  gözlemleyiniz.  Sağ  üstteki  panelde  yer  alan
               “Akı(ş) hızı Ölçer” seçeneğini işaretleyiniz.
               Boru üzerinde yer alan kolların bazılarını çekerek ya da iterek boru çapını değiştiriniz.
               Borudan geçen sıvı taneciklerinin süratini gözlemleyiniz. Hız gösterge kutucuğunu borunun kesiti fark-
               lı bölgelerine götürerek bu bölgelerdeki sıvı akış süratini tespit ediniz.


               2. Yönerge  Simülasyondan edindiğiniz bilgilerden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
             1  Borunun kesit alanı ile sıvının akış sürati arasında nasıl bir bağlantı olduğunu simülasyondaki gözlem-
                lerinize dayanarak açıklayınız.





             2  Yerden yüksekte olan bir musluk az açılarak su akışı sağlandıktan sonra musluktan akan su bloğunun
                aşağıya indikçe inceldiği görülür. Bu durumu potansiyel enerji, kinetik enerji ve basınç kavramlarını
                kullanarak açıklayınız.




             3  Çatlak bir boruda sıvı akışı sağlandığında sıvının çatlaktan sızmadığı ancak sıvı akışı kesildiğinde sı-
                vının sızmaya başladığı gözlemlenmektedir. Buna göre sıvı akış sürati ile sıvı basıncı arasında nasıl bir
                ilişki vardır?




             4  İnsan vücudunda atardamar, toplardamar ve kılcal damar olmak üzere üç çeşit kan damarı vardır. Bu
                damarların vücuttaki toplam kesit alanları arasındaki ilişki,
                Kılcal damar > Toplardamar > Atardamar şeklindedir.

                Madde alışverişi, dokular ile sadece kılcal damarlar arasında olmaktadır. Kılcal damarın atardamar
                ucunda kandan doku sıvısına madde geçişini, kanın damarlardan akış sürati ile ilişkilendirerek nasıl
                açıklarsınız?











                                                                                                    37
            Hazırlayan: Aslı Gülsüm DÖYEN
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44