Page 40 - Fizik - 10 | Beceri Temelli
P. 40

23        FİZİK 10                                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


          2. ÜNİTE > Basınç ve Kaldırma Kuvveti  Kazanım: 10.2.1.2. Akışkanlarda akış sürati ile akışkan basıncı arasında ilişki kurar.
                                                        a) Deney veya simülasyonlardan yararlanılarak kesit alanı, basınç ve akışkan sürati
                                                             arasında bağlantı kurulması sağlanır.
                                                        b) Bernoulli İlkesi’nin günlük hayattaki örnekler (çatıların uçması, şemsiyenin ters
                                                             çevrilmesi, rüzgârlı havalarda kapıların sert kapanması gibi) üzerinden açıklanması
                                                             sağlanır.
                                                        c) Bernoulli İlkesi’yle ilgili matematiksel hesaplamalara girilmez.
                                                        ç) Günlük hayatta akışkan basıncının sağlayabileceği kolaylıklar (uçakların uçması gibi)
                                                             ve olumsuz etkilerine karşı alınması gereken sağlık ve güvenlik tedbirleri (yüksek
                                                             süratle hareket eden araçlara yaklaşılmaması gibi) vurgulanır.
          Genel Beceriler: --  Alan Becerileri: Sayı-Uzay İlişkileri Kurma Becerisi        ÖĞRETMEN
          Etkinlik İsmi                AKIŞKANLARDA SÜRAT VE BASINÇ                          20 dk.
          Amacı      Akışkanlarda akış sürati ile akışkan basıncı günlük hayattan örnekler vererek ilişkilendirebilme.  Bireysel

          Öğretmene Not: Öğrencilerin akışkanlarda akış sürati ile akışkan basıncı arasındaki ilişkiyi kurabilmeleri için aşağıdaki tabloyu
          tahtaya çizerek öğrencilerden defterlerine aktarmalarını isteyiniz. Öğrencilere tabloda verilen değerleri kullanarak simülasyonda elde
          edeceğiniz V  ve P  değerlerini tabloya uygun şekilde not etmelerini söyleyiniz.
                  2   2
                  Boru Çapı (cm)                     V                              P
                                                      2                              2
                      130                         Azalıyor.                      Artıyor.
                      140
                      150
                      110                         Artıyor.                       Azalıyor.
                      100
                       90

          1. Yönerge  Akışkanlarda akış sürati ile akışkan basıncı arasındaki ilişki ile ilgili simülasyonu kullanabilmek için
                   aşağıdaki basamakları uygulayınız.
            Aşağıda verilen bağlantıdaki simülasyonu açınız.
            https://f.eba.gov.tr/Fizik10Sozluk/index.html?letterIndex=2&contentIndex=2
            Uygulama bölümünde yer alan “Etkileşimi hemen başlat” butonuna basınız.
            Öğrencilerin tabloda verilen boru çapının değişimine karşılık akışkan sürati V  ve akışkan basıncı P  bü-
                                                                              2
                                                                                                2
            yüklerinin nasıl değiştiğini gözlemlemelerini sağlayınız. Gözlemlerini 120 cm boru çapı için kullanılan
            oklara kıyaslayarak ifade etmelerini ve sonuçları tabloya yazmalarını isteyiniz.

          2. Yönerge  Öğrencilerin simülasyondan edindikleri bilgilerden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplamaları-
                   nı sağlayınız.
           1  Boru çapının artması veya azalması ile akışkanın sürati, akışkan basıncı ve kesit alanı arasında nasıl bir
             ilişki kurulabilir? Açıklayınız.






           2  Kesit alanı, basınç ve akışkan sürati arasındaki ilişkinin olumlu ve olumsuz sonuçları nelerdir? Günlük
             hayattan beşer örnek veriniz.







           3  Akışkan basıncının olumsuz etkilerine karşı alınması gereken güvenlik tedbirleri nelerdir? Açıklayınız.







          38
                                                                                      Hazırlayan: Murat ERAT
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45