Page 80 - Fizik - 10 | Beceri Temelli
P. 80
47 FİZİK 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
1. Yönerge Öğrencilere işitme engelli bireylerin yaşadığı sorunlarla ilgili bir problemin çözümünde ses dalgala-
rının yükseklik, şiddet, tını, rezonans ve yankı özelliklerinden yararlanarak özgün ve uygulanabilir
yöntemler belirlemeye yönelik çalışma yapılacağını söyleyiniz.
2. Yönerge Öğrencileri dört gruba ayırınız.
3. Yönerge Aşağıda verilen metni akıllı tahtaya yansıtarak öğrencilerin okumasını sağlayınız.
İletişim sistemlerinin temel amacı, bireyin diğer bireylerle etkin bir iletişime girebilmesini ve topluma
aktif katılımda bulunan bir birey hâline gelebilmesini sağlamaktır. İletişimin bu amacının gerçekleşebil-
mesi, iletişimle ilgili çoklu bileşenlerin devreye girmesiyle mümkündür. İletişimin doğası bunu gerek-
tirmekte, bu doğrultudaki gereksinimler de doğal olarak farklı iletişim biçimlerinin ortaya çıkmasını ve
kullanılmasını sağlamaktadır.
Kişiler arası iletişimde çoğunlukla tercih edilen iletişim şekli olan sözel iletişim, günlük yaşamda, işiten
bireylerde olduğu gibi işitme engelli bireylerin iletişiminde de önemli bir güce sahiptir. Ancak işitme
engelli bireyler, işitme kaybı nedeniyle çevredeki sesleri algılamakta güçlük çekmekte ve bu nedenle de
günlük yaşamlarında anlama ve ifade etme boyutunda kullandıkları iletişim yöntemleri çeşitlilik göster-
mektedir. İşitme engelli bireylerin anlama boyutunda kullandıkları iletişim yöntemleri; işaretle anlama,
dinleyerek anlama, hem işaretle hem de dinleyerek anlama, dudak okuyarak anlama, yazarak anlama
ve tercüman kullanma olarak adlandırılabilir. İşitme engelli bireyler, ifade etme boyutunda ise işaretle,
konuşarak, hem işaretle hem de konuşarak, yazarak ve tercüman kullanarak iletişim kurmaktadırlar.
İletişim her bireyin temel gereksinimlerindendir. İşitme engelli bireylerin evde, işte, restoranda, alışveriş
merkezlerinde, sokakta ve toplu taşıma araçlarında iletişim kurarken yaşayabilecekleri güçlüklerin far-
kında olmak ve bunları önlemek için dikkat edilmesi gereken bazı hususlar aşağıda sıralanmıştır:
İşitme engelli olan ya da işitme güçlüğü çeken biriyle konuşmaya başlarken kendisiyle konuştu-
ğunuzu fark etmesini sağlayın.
İşitme engelli kişinin işaret dili, jest, yazılı veya sözlü iletişimlerden hangisini tercih ettiğini an-
lamaya çalışın.
Uzun ve karmaşık konuşmalar gerektiren durumlarda daha basit diyaloglarda anlaşmak yeterli
olabilir.
Kişinin anlamadığı cümleleri tekrarlamak yerine, söylemek istediğinizi farklı şekilde ifade et-
meyi deneyin. Açık, anlaşılır kelimelerle yavaşça konuşun.
4. Yönerge Gruplara “GRUP ÖNERİM” formunu dağıtınız ve formun öğrenciler tarafından doldurmalarını sağ-
layınız. Bu çalışma için gruplara 10 dakika süre veriniz.
5. Yönerge Öğrencilere etkinliğin devamında grupların birbirlerinin çalışmalarını değerlendireceklerini belir-
tiniz.
6. Yönerge Her gruptan bir öğrencinin seçtikleri problemi, çözüm önerilerini ve önerilerinin uygulanabilirliğine
ilişkin görüşlerini sınıf arkadaşları ile paylaşmasını sağlayınız.
7. Yönerge Öğrencilerin fikirlerin güçlü ve zayıf yanları hakkında tartışmalarını sağlayınız.
78
Hazırlayan: Şeyda BOZARSLAN