Page 22 - Kimya - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 22
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü KİMYA 10 10
1. ÜNİTE > Kimyanın Temel Kanunları ve Kimyasal Hesaplamalar Kazanım 10.1.4.1. Kütle, mol sayısı, molekül sayısı, atom sayısı ve gaz-
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi lar için normal şartlarda hacim kavramlarını birbirleriyle ilişkilendirerek
hesaplamalar yapar.
Alan Becerileri: Deney Düzeneği Kurma ve Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi ŞİŞEN BALONLAR 20 dk.
Amacı Sınırlayıcı bileşeni belirleyerek artan madde ve oluşan ürün miktarını ve yüzde verimini hesaplayabilme Grup
Yönerge Aşağıdaki adımları izleyerek deneyi yapınız.
Gerekli Malzemeler
• 4 adet 150 mL’lik erlen • bromtimol mavisi
• 4 adet aynı renk balon • terazi
• 20 gram NaHCO 3 katısı • damlalık
• 300 mL elma sirkesi • 100 mL’lik mezür
• 4 adet erlenin her birine 70 mL elma sirkesi doldurunuz.
• NaHCO 3 katısından 2, 4, 6 ve 8 gram tartarak balonlara sırasıyla doldurunuz.
• NaHCO 3 katısının dışarı dökülmemesine dikkat ederek balonları erlenlere takınız ve balon içindeki
NaHCO 3 katısının sirkeye tamamen döküldüğünden emin olunuz.
• Deney düzeneğini gözlemleyerek balon hacimlerini karşılaştırınız.
• Balonları çıkararak her bir erlene yaklaşık 20 damla bromtimol mavisi indikatörü ilave ediniz. Oluşan
renkleri gözlemleyiniz.
Not: Bromtimol mavisi indikatördür ve asidik ortamda sarı, bazik ortamda mavi, nötr ortamda ise yeşil
renk alır.
• Gözlemlerinizden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Tepkime sonundaki balon hacimlerini kıyaslayarak deneyi yorumlayınız.
2. Tepkime sonunda erlenlere bromtimol mavisi ilave edilmesinin sebebini açıklayarak erlendeki
renk değişimlerini yorumlayınız.
21