Page 18 - Kimya - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 18
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü KİMYA 10 8
1. ÜNİTE > Kimyanın Temel Kanunları ve Kimyasal Hesaplamalar Kazanım 10.1.3.1. Kimyasal tepkimeleri açıklar.
Genel Beceriler: Gözlem Yapma, Tahmin Etme, Deney Düzeneği Kurma ve Yapma Alan Becerileri: İş Birliği/Takım Çalışması ve Liderlik Becerisi
Etkinlik İsmi ÇÖZÜNME-ÇÖKELME TEPKİMELERİ 20 dk.
Amacı Çözünme-çökelme tepkimelerini gözlemleyebilme ve çöken bileşiği tahmin edebilme Grup
1. Yönerge Aşağıdaki adımları izleyerek çözünme-çökelme tepkimeleri ile ilgili deneyi tamamlayınız.
Gerekli Malzemeler
• Terazi • Saf su
• Süzgeç kâğıdı • Beherglas (2 adet 250 mL, 2 adet 100 mL)
• NaCl(k) • Deney tüpü (24 adet 100 mL)
• KI(k) • Mezür (4 adet 50 mL, 2 adet 10 mL)
• AgNO 3 (k) • Etiket (24 adet)
• Pb(NO 3 ) 2 (k) • Baget (4 adet)
1. Adım: Sınıftaki öğrenciler A, B, C ve D olmak üzere 4 gruba ayrılır. A ve B gruplarına sekizer,
C ve D gruplarına dörder deney tüpü ve etiket verilir. Her grup, hazırlayacağı sulu çözeltinin adını
etiketlere yazar ve deney tüplerine yapıştırır.
2. Adım: Her grup; tartımlarda süzgeç kâğıdı ve terazi, hacim ölçümlerinde mezür, sulu çözeltiyi
karıştırmada baget kullanarak tablodaki verilere göre çözeltilerini hazırlar.
Grup Adı Hazırlanacak Tartılacak İyonik Kullanılacak Beherglas Beherglasa Eklenecek
Sulu Çözelti Katı Kütlesi (g) Hacmi (mL) Su Hacmi (mL)
A NaCl(suda) 0,9 250 150
B KI(suda) 5,1 250 150
C AgNO 3(suda) 2 100 100
D Pb(NO 3) 2(suda) 3,3 100 100
3. Adım: Her grup, hazırladığı çözeltilerden yirmişer mL alarak 4 adet deney tüpünün her birine
ayrı ayrı ekler. A ve B grupları hazırladıkları çözeltilerden ayrıca onar mL alarak kalan 4 adet boş
deney tüpünün her birine ayrı ayrı ekler.
4. Adım: Hazırlanan deney tüplerindeki sulu çözeltiler A, B, C ve D grupları arasında eşit olarak
dağıtılır. Her grupta aşağıdaki deney tüpleri bulunacaktır.
a b c d e f
20 mL 10 mL 20 mL 10 mL 20 mL 20 mL
NaCl(suda) NaCl(suda) Kl(suda) Kl(suda) AgNO 3 (suda) Pb(NO 3 ) 2 (suda)
17