Page 44 - Kimya - 10 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 44
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü KİMYA 10 21
2. ÜNİTE > Karışımlar Kazanım 10.2.1.3. Çözünmüş madde oranını belirten ifadeleri yorumlar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi, Karar Verme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi HAZIRLADIĞIM ÇÖZELTİNİN KÜTLECE YÜZDE DERİŞİMİNİ HESAPLIYORUM 20 dk.
Amacı Farklı derişimlerde çözeltiler hazırlayabilme ve çözeltilerin kütlece yüzde derişimlerini hesaplayabilme Bireysel
Yönerge Aşağıda verilen metni okuyarak soruları cevaplayınız.
ÇÖZELTİ HAZIRLAMA
Ayşe Öğretmen 10 E sınıfında çözelti derişimlerinin hesaplanmasıyla ilgili bir etkinlik yapmak iste-
mektedir. Bunun için sınıfı 4 gruba ayırır: 1. grup 50 g KOH içeren 500 g sulu çözelti, 2. grup 45 g
KOH içeren 300 g sulu çözelti, 3. grup 40 g KOH içeren 200 g sulu çözelti, 4. grup 60 g KOH içeren
400 g sulu çözelti hazırlayacaktır.
Daha sonra, çözeltinin hazırlanması için gerekli olan işlem sırasını da her gruba karışık olarak verir.
Deney Basamakları Karışık Olarak Verilen Çözeltinin Hazırlanma Sırası
a. Hesaplanan miktarda çözünen madde tartılır.
b. Çözücü ve çözünenin ambalajından yoğunluk, ağırlıkça yüzde, molekül ağırlığı gibi etiket bilgileri
incelenir.
c. İstenen derişime uygun miktarda çözünen ve çözücü madde miktarı hesaplanır.
ç. Tartımı alınan çözünen madde balon joje veya beher gibi ölçülü bir kaba aktarılır.
d. Balon joje ölçü çizgisine kadar çözücü ile doldurulur.
e. Çözünen madde önce bir miktar saf çözücü ile çözünür.
Laboratuvarda çalışmak için gerekli olan güvenlik önlemleri alındıktan sonra etkinliğe başlanılır.
1. Çözelti hazırlamak için karışık olarak verilen işlem sırasının düzenlenmesi gerekmektedir. Bu sıra
nasıl olmalıdır?
2. Hazırlanan çözeltilerin kütlece yüzde derişimlerini hesaplayınız ve bu derişimleri büyükten küçü-
ğe doğru sıralayınız.
43