Page 191 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 191
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 90
3.ÜNİTE > Şiir Kazanım A.1.2: Şiirin temasını belirler.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Şiirin İletisini Belirliyorum 25 dk.
Amacı Şiirin temasını belirleyerek iletisini bulabilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Dilin Muhafazası Hakkında Günümüz Türkçesi
Eşitgil biliglig negü tip ayur İşit, bilgili ne der, ne söyler
Edebler başı til küdezmek tiyür Edeblerin başı dili gözetmek, diyor.
Tiling bekte tutgıl tişing sınmasun Dilini sıkı tut dişini kırmasın
Kalı çıksa bektin tişingni sıyur. Eğer dilin çıksa dişini kırar.
(…) (…)
Ne kim kelse erke tilindin kelür Ne gelse insana dilinden gelir
Tilindin kim edgü kim isiz bolır Dilinden (dolayı) kimi iyi, kimi kötü olur.
Eşit büt bu sözke kamug tangta ten İşit, inan bu söze her sabah ten
Turup tilke yüknüp tazarru kılur Kalkıp dile eğilerek yalvarır.
Edip Ahmet Yüknekî, Atebetü’l-hakāyık
1. Şiirin temasını belirleyiniz, bu tema evrensel midir? Düşüncelerinizi nedenleri ile birlikte yazınız.
2.
Söz ola kese savaşı söz ola yitire başı
Söz ola ağılı aşı bal ile yağ ede bir söz
Yunus Emre
Yukarıdaki dizelerle Edip Ahmet Yüknekî’nin şiirini ilişkilendirerek tema benzerliği ile ilgili düşün-
celerinizi söyleyiniz.
189