Page 211 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 211
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 100
3.ÜNİTE > Şiir Kazanım A.1.5: Şiirdeki mazmun, imge ve edebî sanatları belirleyerek bunların anlama katkısını değerlendirir.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Şiirde Söz Sanatlarının Etkisini Belirliyorum 25 dk.
Amacı Şiirin ifade özelliklerini tespit edebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Gazel
1. Lâle-hadler yine gülşende neler etmediler
Servi yürütmediler gonceyi söyletmediler
2. Taşradan geldi çemen mülküne bîgâne deyü
Devr-i gül sohbetine lâleyi iletmediler
3. Âdeti hûbların cevr ü cefâdır amma
Bana ettiklerini kimselere etmediler
(…)
5. Ey Necati! yürü sabr eyle elinden ne gelir
Hûblar cevr ü cefâyı kime öğretmediler
Necati
Necmettin Halil Onan, İzahlı Divan Şiiri Antolojisi
Kelime Dağarcığı
bîgâne: Yabancı. cevr ü cefa: Üzüntü ve eziyet. devr-i gül: Gül devri.
gülşen: Gül bahçesi. hûb: Güzel. lâle-had: Lale yanaklılar.
mülk: Devletin egemenliği altında bulunan toprakların bütünü, ülke.
taşra: Bir ülkenin başkenti veya en önemli şehirleri dışındaki yerlerin
hepsi, dışarlık.
1. Lale hadler ifadesinde benzeyen ve kendisine benzetilen unsur olarak sevgilinin yanağı arasında
nasıl bir ilgi kurulmuştur? Sizce bu ilişkinin gerekçesi ne olabilir?
2. Şiirde sevgilinin dolaylı olarak anlatılan özellikleri nelerdir? Yazınız.
209