Page 209 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 209
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 99
3.ÜNİTE > Şiir Kazanım A.1.5: Şiirdeki mazmun, imge ve edebî sanatları belirleyerek bunların anlama katkısını değerlendirir.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Şiirde İmge ve Hayal Unsurlarını Belirliyorum 25 dk.
Amacı Şiirin ifade özelliklerini tespit edebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Bahar oldu gül açıldı
Türlü rahmetler saçıldı
Türlü çiçekler açıldı
Kangımız a’lâ çiçektir
Lâle eydür ben lâleyim
Cümlenizden ben a’lâyım
Hem senâyım hem sefâyım
Kangımız a’lâ çiçektir
Karanfil beni ekerler
Beylere peşkeş çekerler
Alur saksıya dikerler
Kangımız a’lâ çiçektir
Menevşe eydür hey Tanrı
Âşıklar söylerler doğru
Niçin benim boynum eğri
Kangımız a’lâ çiçektir
Sünbül der ki kanım aktır
İçimizde hiç kem yoktur
Cümlemizi yaradan Hak’tır
Kangımız a’lâ çiçektir
Ömer tuttu sünbül sözün
Getürsün çiçeğin yüzün
Gonçe iykaz etme gözüm
Kangımız a’lâ çiçektir
Âşık Ömer
M. Fuat Köprülü, Saz Şairleri
1. Birinci dörtlükte bahar, gül, rahmet, çiçek sözcükleri arasında bir anlam ilişkisi vardır. Bu şekilde
oluşturulan söz sanatına tenasüp (uygunluk) denir. Siz de çocuk, anne, ninni, uyku sözcüklerini kul-
lanarak bir dörtlük yazınız.
207