Page 213 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 213
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 101
3.ÜNİTE > Şiir Kazanım A.1.5: Şiirdeki mazmun, imge ve edebî sanatları belirleyerek bunların anlama katkısını değerlendirir.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Şiirde İmge ve Hayal Unsurlarını Tema ile İlişkilendiriyorum 25 dk.
Amacı Şiirin ifade özelliklerini tespit edebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
İlahi
Taştın yine deli gönül Harami gibi yoluma
Sular gibi çağlar mısın Aykırı inen karlı dağ
Aktın yine kanlı yaşım Ben yârimden ayrı düştüm
Yollarımı bağlar mısın Sen yolumu bağlar mısın
Nidem elim ermez yâre Karlı dağların başında
Bulunmaz derdime çare Salkım salkım olan bulut
Oldum ilimden avare Saçın çözüp benim içün
Beni bunda eğler misin Yaşın yaşın ağlar mısın
Yavı kıldım ben yoldaşı Esridi Yunus’un canı
Onulmaz bağrımın başı Yoldayım illerim kanı
Gözlerimin kanlı yaşı Yunus düşte gördü seni
Irmağ olup çağlar mısın Sayru musun sağlar mısın
Ben toprak oldum yolunda Yunus Emre
Sen aşırı gözetirsin Memet Fuat, Yunus Emre
Şu karşıma göğüs geren
Taş bağırlı dağlar mısın
1. Taştın yine deli gönül dizesi ile sel arasındaki ilişkiyi şiirin temasını göz önünde bulundurarak
açıklayınız.
2. Ben toprak oldum yolunda
Sen aşırı gözetirsin
Şu karşıma göğüs geren
Taş bağırlı dağlar mısın
Okuduğunuz şiirden alınan yukarıdaki dörtlükte altı çizili dizede taş bağırlı dağlar ifadesi hem ger-
çek (Dağlar taştan oluşur.) hem de mecaz (acımasız) anlamda kullanılmıştır. Bu tür söz sanatlarına
atasözlerinde de rastlanır. Bu sanatın yapıldığı atasözlerimizden iki örnek yazınız.
211