Page 235 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 235

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10        112

             3.ÜNİTE > Şiir  Kazanım A.1.9: Şiiri yorumlar.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi               Şiiri Günlük Hayat ile İlişkilendiriyorum               25 dk.
             Amacı     Şiir ve hayat ilişkisini belirleyebilmek.                                 Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


              Gazel
              Bâğ-ı dehrin hem hazânın hem bahârın görmüşüz
              Biz neşâtın da gamın da rûzgârın görmüşüz
              Çok ta mağrur olma kim meyhâne-i ikbalde
              Biz hezâran mest-i mağrûrun humârın görmüşüz
              (…)

              Bir hurûşiyle eder bin hâne-i ikbâli pest
              Ehl-i derdin seyl-i eşk-i inkisârın görmüşüz

              (…)
              Bir gün eyler dest-beste pay-gâhı cay-gâh
              Bî-aded mağrûr-i sadr-i i’tibârın görmüşüz
              Kâse-i deryûzeye tebdil olur câm-ı murad
              Biz bu bezmin Nâbîyâ çok bâde-hârın görmüşüz
                                                              Nâbî
                                             Abdulkadir Karahan, Nâbî

              Kelime Dağarcığı
              bâde-hâr: İçki içen. bâğ-ı dehr: Dünya bahçesi. bezm: İçki meclisi.
              bî-aded: Nice, sayısız. cay-gâh: Mevki, makam, rütbe.
              dest-beste: Eli bağlı; el kavuşturmuş, el bağlamış. hâne-i ikbâl: Baht evi.
              hazan: Sonbahar. hezâran: Binlerce. humâr: Sarhoşluktan ayılma hâli.
              hurûş: Coşup kabarma. kâse-i deryûze: Dilenci kâsesi.
              mest-i mağrur: Gurur sarhoşu. meyhâne-i ikbal: Baht meyhanesi.
              neşat: Neşe, ferahlık. pest: Yıkılmak, yerle bir olmak. rüzgâr: Zaman.
              seyl-i eşk-i inkisâr: Kırık gönüllerin gözyaşının sel gibi akması.


             1.  Birinci beyitteki Bâğ-ı dehrin hem hazânın hem bahârın görmüşüz dizesinden hareketle şair için ne
                söylenebilir? Düşüncelerinizi yazınız.








             2.  İkinci beyti, çevrenizi de düşünerek yorumlayınız.












                                                                                                   233
   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240