Page 235 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 235
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 112
3.ÜNİTE > Şiir Kazanım A.1.9: Şiiri yorumlar.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Şiiri Günlük Hayat ile İlişkilendiriyorum 25 dk.
Amacı Şiir ve hayat ilişkisini belirleyebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Gazel
Bâğ-ı dehrin hem hazânın hem bahârın görmüşüz
Biz neşâtın da gamın da rûzgârın görmüşüz
Çok ta mağrur olma kim meyhâne-i ikbalde
Biz hezâran mest-i mağrûrun humârın görmüşüz
(…)
Bir hurûşiyle eder bin hâne-i ikbâli pest
Ehl-i derdin seyl-i eşk-i inkisârın görmüşüz
(…)
Bir gün eyler dest-beste pay-gâhı cay-gâh
Bî-aded mağrûr-i sadr-i i’tibârın görmüşüz
Kâse-i deryûzeye tebdil olur câm-ı murad
Biz bu bezmin Nâbîyâ çok bâde-hârın görmüşüz
Nâbî
Abdulkadir Karahan, Nâbî
Kelime Dağarcığı
bâde-hâr: İçki içen. bâğ-ı dehr: Dünya bahçesi. bezm: İçki meclisi.
bî-aded: Nice, sayısız. cay-gâh: Mevki, makam, rütbe.
dest-beste: Eli bağlı; el kavuşturmuş, el bağlamış. hâne-i ikbâl: Baht evi.
hazan: Sonbahar. hezâran: Binlerce. humâr: Sarhoşluktan ayılma hâli.
hurûş: Coşup kabarma. kâse-i deryûze: Dilenci kâsesi.
mest-i mağrur: Gurur sarhoşu. meyhâne-i ikbal: Baht meyhanesi.
neşat: Neşe, ferahlık. pest: Yıkılmak, yerle bir olmak. rüzgâr: Zaman.
seyl-i eşk-i inkisâr: Kırık gönüllerin gözyaşının sel gibi akması.
1. Birinci beyitteki Bâğ-ı dehrin hem hazânın hem bahârın görmüşüz dizesinden hareketle şair için ne
söylenebilir? Düşüncelerinizi yazınız.
2. İkinci beyti, çevrenizi de düşünerek yorumlayınız.
233