Page 617 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 617

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10          301

             8. ÜNİTE > Haber Metni    Kazanım A.4.4: Metnin ana düşüncesini ve yardımcı düşüncelerini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                     Teknolojinin Götürdükleri                         25 dk.

             Amacı     Metnin ana düşüncesini ve yardımcı düşüncelerini belirleyebilmek.         Bireysel

              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                       Televizyon Aile İçi İletişimi Sabote Ediyor
             İstatistikler, televizyon izleme oranlarının ülkemiz için alarm verici seviyede olduğuna işaret ederken
             uzmanlar, aşırı televizyon izlemeyi aile bireyleri arasında iletişimin kopmasına yol açan en önemli et-
             kenler arasında gösteriyor. Televizyon bağımlısı olan ebeveynler, bu bağımlılıklarını çocuklarına aktarı-
             yor. Uzmanlar, evde vakit geçirmek üzere başka alışkanlıklar kazandırılmayan çocukların, ebeveynlerin
             bu bağımlılıklarını devraldığını belirtiyor. Televizyonun sürekli açık olması aile bireyleri arasında ileti-
             şimin kopmasına yol açan en önemli etkenlerden biri olarak gösteriliyor.
             Yeşilay dergisinin mart sayısında aşırı televizyon izlemenin aile ilişkileri ve çocuklar üzerindeki olum-
             suz etkileri ele alındı. Çocuklarda ekran bağımlılığı sorununa dikkat çeken Klinik Psikolog Mehmet
             Dinç, anne-babaların çocuğun ekran karşısında geçirdiği süre ve içeriğini kontrol etmesi gerektiğini
             vurguluyor.
             (...)

             Özellikle 0-2 yaş çocuklarda beyin gelişiminin çok hızlı ilerlediğini belirten Dinç, “Bu dönemde ço-
             cukların beş duyu organlarını aktif bir şekilde kullanmamaları veya birini kullanmayıp diğerini daha
             fazla kullanması beynin gelişmesinde sıkıntıya yol açıyor. Ekranla kurulan ilişkide de beş duyu organı
             kullanılmıyor; dolayısıyla beynin gelişmesinde sorun yaşanıyor. Üstelik çocuklar, tek yaptıkları televiz-
             yon izlemek olan ebeveynlerini gördükçe, bunun normal olduğunu düşünüyor. Çocuklar da bu şekilde
             yetişiyor.” diyor. Erken yaş grubunda uzun süre ekran karşısında kalmanın ekran bağımlılığından zi-
             yade, beyne zarar verdiğinin altını çizen Dinç, televizyondaki dünyayla gerçek yaşam arasındaki farkın
             çocuklarda adaptasyon sorununu ortaya çıkardığını vurguluyor.
             İstatistikler, televizyon izleme oranlarının ülkemiz için alarm verici seviyede olduğunu gösteriyor. Tür-
             kiye İstatistik Enstitüsü verilerine göre ülkemizde ailelerin yüzde 94’ü, televizyon izlemeyi her gün ger-
             çekleştirdikleri sosyal aktivite olarak ifade ediyor. Ortalama bir aile, günde 4,5 saat televizyon izliyor.
             Ülkemiz nüfusunun yüzde 84’ü “her gün televizyon izlediğini” söylüyor. Nüfusun yüzde 40’ı, televiz-
             yonda izleyecek bir şey bulamasa da televizyon izliyor. Bu rakamlara göre dünyada ABD’den sonra en
             çok televizyon izleyen ülke sıralamasında Türkiye ikinci sırada.
                                                                                               Basından



             1.  Okuduğunuz metindeki ana düşüncenin inandırıcılığını artıran unsurlar nelerdir? Yazınız.
























                                                                                                   615
   612   613   614   615   616   617   618   619   620   621   622