Page 619 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 619

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10          302

             8. ÜNİTE > Haber Metni    Kazanım A.4.4: Metnin ana düşüncesini ve yardımcı düşüncelerini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                     Metinden Ana Düşünceye                            25 dk.

             Amacı      Metnin ana düşüncesini ve yardımcı düşüncelerini belirleyebilmek.        Bireysel

              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                      (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


             “Ev karantinasında aşırı kaygıdan uzak durup kendinizi yeniden keşfedin”
             (…)
             İstinye Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Dekanı ve Psikoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. M. Rita Krespi
             Ülgen, AA muhabirine yaptığı açıklamada yeni tip koronavirüs  (COVID-19) salgınından dolayı ev-
             lerinde kendilerini karantinaya alanların, bu salgından nasıl korunacağı, aşının ne zaman bulunacağı
             gibi belirsizliklere aşırı yoğunlaşmalarının sakıncalı olduğunu söyledi. Bu süreci evlerde geçirirken in-
             sanların kontrol edebilecekleri durumlara odaklanarak ruh sağlıklarını koruyabileceklerini ifade eden
             Ülgen, “Koronavirüs salgınında kimse kimseden üstün değil. Hepimiz aynı gemideyiz. Herkes korona-
             virüsten etkilenebilir. Herkese eşit uzaklıktadır. Herkes aynı süreci yaşıyor. İnsanları ayrıştıracak mesaj-
             lardan uzak kalalım.” dedi.

             Ülgen, bu süreçte bağışıklık sisteminin güçlendirilmesi için fiziksel aktivite ve sağlıklı beslenmenin
             önemini vurgulayarak, aşırı kaygının da sağlığı olumsuz etkileyeceğini kaydetti. Aşırı kaygının olumsuz
             gücünün fark edilmesi gerektiğini belirten Ülgen, şöyle devam etti: “Kaygı arttığı vakit hayat zorla-
             şır. Aşırı kaygı bağışıklık sistemine yük getirecek. Kaygıyla baş etmeyi öğrenmeliyiz. Felaket tellallı-
             ğı yapmaktan kaçınmalıyız. Özellikle sosyal medyayı bu açıdan seçici kullanmaya özen göstermeliyiz.
             Bunun için akıllı telefonlarımızdaki uygulamalardan yararlanılabilir, çeşitli egzersizler yapabiliriz. İşe
             gidiyormuşuz gibi aynı saatte uyanıp aynı rutine devam etmek yararlı olacak. Evde yalnız olduğumuz
             için sosyal bir örüntünün içinde değiliz. Bu süreçte farkında olmadan kendimize dönebiliriz. Bu dönüş
             bazen zararlı olabilir, korkularımızı kurcalayabiliriz. Bunun yerine yapılacak başka şeyler var. Bu süreci
             içimize dönmek, kendimizi değerlendirmek, yeniden keşfetmek için kullanabiliriz. Bu belirsiz, olumsuz
             durumdan pozitif anlamlar çıkartabiliriz. Belki bu durum bizim sevdiklerimizin kıymetini daha çok
             anlamamıza, küskünlüklerimizi sonlandırmamıza yarayabilir.”
             (…)
             Prof. Dr. M. Rita Krespi Ülgen, genel ağ üzerinden iletişim kurulan, uzun süredir görüşülmeyen aile ya-
             kınları ve arkadaşlarla telefonla konuşarak iletişim kurmanın evde yalnız kalanlar için faydalı olacağını
             söyledi.
                                                                                                Basından


             1.  Aşırı kaygı bağışıklık sistemine yük getirecek. Kaygıyla baş etmeyi öğrenmeliyiz. Felaket tellallığı
                 yapmaktan kaçınmalıyız. Özellikle sosyal medyayı bu açıdan seçici kullanmaya özen göstermeliyiz.
                 Bunun için akıllı telefonlarımızdaki uygulamalardan yararlanılabilir, çeşitli egzersizler yapabiliriz. İşe
                 gidiyormuşuz gibi aynı saatte uyanıp aynı rutine devam etmek yararlı olacak.
                 Okuduğunuz metinden alınan yukarıdaki cümlelerde Prof. Dr. M. Rita Krespi Ülgen, okuyuculara
                 bazı tavsiyelerde bulunmuştur. Sizce bu tavsiyelerle verilmek istenen ana düşünce arasında bir bağ
                 var mıdır?















                                                                                                   617
   614   615   616   617   618   619   620   621   622   623   624