Page 624 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 624
304 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
“Divânu Lugati’t-Türk’te bile ‘göçürme, köçürme’ adıyla yer alıyor”
Mangala’nın Şanlıurfa ile ilişkisine yönelik de Nalcıoğlu, “Şanlıurfa Göbeklitepe’de çıkan mangalaya
dair alan bizi çok eski bir tarihe götürdü. En eski oynanış yeri Şanlıurfa diye o yüzden anılıyor. Bu oyun,
Divânu Lugati’t-Türk’te bile ‘göçürme, köçürme’ adıyla yer alıyor, dolayısıyla çok tarihî bir oyun.” dedi.
Nalcıoğlu, mangalayı nasıl koruyacak ve gençlere nasıl ulaştıracaklarına yönelik de “UNESCO’ya kay-
dedilme nedeni de bunun yaşayabilmesini sağlamaktır. Özellikle Dünya Etnospor Konfederasyonu bu
oyunu yaygınlaştırdı, diyebiliriz. Evet bu oyun yaygındı ama bugün neredeyse bütün okullarda bir Türk
zekâ ve strateji oyunu olarak oynanıyor. Hatta görme engelliler için bu oyunun erişilebilirliğini artırdık
ve onlar için özel tahtalar ürettik. Dolayısıyla bu oyunun herkes tarafından oynanabilir olmasını sağla-
maya çalışıyoruz.” şeklinde konuştu.
Basından
1. Bir kavram veya varlığın ne olduğunun açıklanmasına tanımlama denir. Okuduğunuz metinde
yapılan tanımlardan ne tür bilgiler edindiğinizi belirtiniz.
2. Alanında yetkin bir kişinin görüşlerine yer verilmesi okuduğunuz haber metnine nasıl bir katkı
sağlamıştır? Açıklayınız.
3. Metinde mangalayla ilgili Göbeklitepe ve Gaziantep’teki bulgulardan; oyunun Anadolu, Türk
dünyası ve Divânu Lugati’t-Türk’teki karşılıklarından söz edilmesi anlatıma neler kazandırmıştır?
Açıklayınız.
4. Okuduğunuz haber metninde başvurulan açıklayıcı anlatım biçiminin ve tanımlama, örneklendir-
me, tanık gösterme gibi düşünceyi geliştirme yollarının, ana düşüncenin verilmesinde ne gibi bir
etkisi vardır? Açıklayınız.
5. a) Çocukken oynadığınız zekâ oyunları ve arkadaşlarınızla topluca oynadığınız oyunlar hangileriy-
di? Bu oyunların kişiliğinizin gelişimine nasıl bir katkısı olduğunu düşüyorsunuz? Düşünceleri-
nizi açıklayan bir yazı yazınız.
b) Okuduğunuz haber metninin temasını göz önünde bulundurarak geleneksel oyunlarla günü-
müzde onların yerini alan bilgisayar oyunlarını çocuk ve gençler üzerindeki etkileri bakımından
karşılaştırınız.
622
Hazırlayan: Ahmet ASLAN