Page 697 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 697

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10           341

             9.ÜNİTE> Gezi Yazısı     Kazanım A.4.3: Metin ile metnin konusu, amacı ve hedef kitlesi arasında ilişki kurar.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi

             Etkinlik İsmi                           Peyzajlar                                       25 dk.
             Amacı      Metin ile metnin konu, amaç ve hedef kitlesi arasındaki ilişkiyi kavrayabilmek.             Bireysel


             Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Soruları metinden hareketle cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                      Birkaç Söz
             (…)
             Gezilerimde not ettiğim müşahadelerimin, meslek ve ilim çevresini değil, herkesi ilgilendirebilecek
             yanları ayrı ve herkesin anlayabileceği bir dille yazmak, memleketin çeşitli peyzajlarının renklerini,
             güzelliklerini, oluşlarını, bozuluşlarını, neden ve nasıl bozulduklarını anlatmak, memleket tabiatını,
             çok da zor olduğunu bilerek, tasvir etmek istemiştim. Böyle bir Türkiye kitabı yazacaktım. Bizde ko-
             nusu taşı toprağı, otu ağacı, denizi dağı, hepsi birden memleket tabiatı ve herkese açık olan yazılar
             yazılmıyor. Ama buna ne kadar ihtiyacımız var! Çünkü Türkiye, çok eski medeniyetlerin yatağı ol-
             makla beraber, tabiatça genç bir memlekettir. Daha aşınmalar, yıpranmalar, düzelmeler sona erme-
             miş; memleketin yüzü son şeklini almamıştır. Ayrıca yeni kültür tesislerimizle de memleket tabiatı
             durmadan değişmektedir. Mukadder olan bu değişmeler olurken memleket tabiatı örselenmemelidir.
             Ben bu yazıları yazalıdan bu yana bile memleket peyzajlarında nice değişiklikler olmuştur. Bu kitabın
             başında okuyacağınız “Yavşan Stepinde Sabah”ta anlatılan yavşan peyzajlarının yerinde şimdi yeller
             esmekte, toprağı savrulup gitmektedir; hepsi buğday tarlası olmuştur. Böylesi daha iyi mi olmuştur?
             Bilmiyorum. O güzel, o munis peyzajdan hatıra olarak torunlarımıza galiba yalnız “Yavşan Stepinde
             Sabah” ve işi benimki gibi olacaklara Enstitüdeki koleksiyonlar kalacaktır. Ben o peyzajın son demi-
             ni yakalamış, ona renk ve hüviyet veren nebat örtüsünün son envanterini yapmış oluyorum. Ben, o
             peyzajın eskiden (kadimde) nasıl olduğunu düşünür ve yirmi seneden beri bu merakımı gidermeye
             uğraşırım. Biliyorum çünkü, benim son halini gördüğüm ve içinde o kadar meşakkatli, fakat o kadar
             da mesut zamanlar geçirdiğim o peyzaj, eskiden öyle değildi. Onun için eskilerden birinin onu tasvir
             etmediğine çok hayıflanıyorum.
             (…)

                                                                        Hikmet Birand, Anadolu Manzaraları


             Kelime Dağarcığı:
             hüviyet: Kimlik. mukadder: Yazgıda var olan, yazgı ile ilgili olan, alında yazılı olan. müşahede: 1. Gözlem. peyzaj: 1. Bir
             yerin doğal görünüşü.


             1. a) “…meslek ve ilim çevresini değil, herkesi ilgilendirebilecek yanları ayrı ve herkesin anlayabileceği
                   bir dille yazmak” ifadesi metin ile hedef kitle arasındaki ilişkide nasıl bir belirleyiciliğe sahip
                   olmuştur?
















                                                                                                   695
   692   693   694   695   696   697   698   699   700   701   702