Page 9 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 9

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10            1

             1.ÜNİTE > Giriş  Kazanım A.4.1: Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                          Kelime Oyunu                                 20 dk.
             Amacı     Anlamı bilinmeyen kelime ve kelime gruplarını metnin bağlamından hareket ederek bulabilmek.  Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin düzenlenmiştir.)


                                          Türk Romanında Aydın Problemi
              Tanzimat’ın edebiyatçı aydınları içerisinde “aydınlanma” hareketinin etkilerini açıkça gösteren ilk
              isim Şinasi’dir. Onda Tanzimat’ın aydın-memur (kalem efendisi) tipinin yanı sıra çıkardığı gazeteden
              şiirlerine, tiyatrosuna, nesirlerine kadar eserlerinde Batı’daki tenkitçi aydın zihniyetinin bir örneğini
              bulmak mümkündür. Özellikle Auguste Comte’un Reşit Paşa’ya gönderdiği mektuplarda belirttiği
              Türkiye’nin Doğu ve Batı medeniyetlerinin birleşmesinden oluşacak yeni bir toplum ve yeni bir me-
              deniyet imkânlarına sahip olduğu görüşü, Şinasi’nin dikkatini Batı toplumuna çevirmesine vesile
              olur.

              Şinasi, Avrupa’nın gerçekleştirdiği gelişmenin özünü akıl ve kanunda bulur. Yeni dünyanın değerle-
              rinin başında adalet, hak, hikmet gelmektedir. Yeni toplum sisteminde hak ve adalet başta olmalı-
              dır. Adalet, aklın ve onun yapmış olduğu kanunun himayesine verilmelidir. Şinasi, bu yeni ilkelerin
              İslamiyet’in esaslarıyla çelişmediğini de belirtir. Onun Batı kaynaklı fikirlerinin temelinde, Aydın-
              lanma Devri filozoflarından Fontonelle (Fontonelle), Voltaire (Volter), Montesquieu (Monteskü),
              Concorcet (Konkorket) ve Renan (Renan) vardır. Bu çerçevede o, Tanzimat’ın “medeniyet elçisi”
              aktarıcısı aydınlarının da başında gelmektedir.

              Fransız Aydınlanma Devri aydınlarını kendisine örnek alan Şinasi, yeni aydın tipinin bir numunesi
              olarak gördüğü Reşit Paşa’yı “medeniyet resulü” diyerek yüceltir. Reşit Paşa’da timsalini bulan bu
              aydın tipi, Batı’yı örnek almakta, Batılı gibi akla, tabiata, insan iradesine güvenmekte, batıl inanışlara
              karşı çıkmakta, toplum yapısını kanuna dayandırmaktadır. Ayrıca bu aydın tipi, halkın görevlerinin
              yanı sıra özellikle halkın memleket problemlerine fikir beyan etme hakkına sahip olduğunu bilmek-
              te, çalışmayı ve yardımı yüce bir değer olarak görmekte, dış dünyaya açık olmakla birlikte vatanına
              da bağlılığını korumaktadır.
              Şinasi’nin Aydınlanma filozoflarına benzeyen tavrını, Tanzimat aydınlarının pek çoğunda görürüz.
              Bu anlayış, Şinasi’nin yanı sıra Münif Paşa, Sadullah Paşa, Ali Suavi ve Ahmet Mithat Efendi’yi de
              etkilemiştir. Romantik edebiyat anlayışıyla birleşerek Namık Kemal’de de devam eder. Başlıca mak-
              satları öğretmek ve aydınlanma fikirlerini, memleketimizde bilinmeyen yeni bilim dallarını yaymak
              olur.
                                                                 Yunus Balcı, Türk Romanında Aydın Problemi



             1.  Metinde geçen altı çizili kelimelerden seçtiğiniz üç tanesi ile birer cümle kurunuz.
                a)



                b)




                c)





                                                                                                     7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14