Page 99 - KİMYA-11
P. 99
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü KİMYA 11 47
5. ÜNİTE > Kimyasal Tepkimelerde Hız Kazanım: 11.5.1.1. Kimyasal tepkimeler ile tanecik çarpışmaları arasındaki ilişkiyi açıklar.
Genel Beceriler: Karar Verme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi HAYDİ ÇARPIŞALIM 30 dk.
Amacı Çarpışma Teorisi’ni kavrayabilme Bireysel
Gerekli Materyaller: İki adet boru, dört adet kitap, iki adet bilye
Yönerge Aşağıda verilen açıklamaları okuyarak verilen düzenekleri oluşturunuz. Düzenekten yararlana-
rak soruları cevaplayınız.
• İki tane boru ve boruların içinden geçebilecek şekilde bilye alınız.
• Boruların bir uçları arasındaki boşluk 2 cm olacak şekilde ayarlayınız.
• Diğer uçlarından bilyeleri gönderip çarpışmalarını sağlayınız.
• Borular farklı açılarda olacak şekilde bunu birkaç kez deneyiniz.
2 cm
1. Bilyelerin çarpışmalar sonucu hareketlerini inceleyerek gözlemlerinizi yazınız. Hangi açılı çarpış-
ma sonucunda bilyeler birbirine en yakın konumda olur? Açıklayınız.
2. Aşağıda CO ve NO 2 moleküllerinin modellemesi yapılmıştır. CO(g) + NO 2 (g) → CO 2 (g) + NO(g)
tepkimesinin gerçekleşmesi için taneciklerin hangi doğrultuda çarpışması gerektiğini modelleyiniz.
Modellemedeki çarpışmaların tamamı tepkime ile sonuçlanır mı? Nedenlerini açıklayınız.
O
O C N
O
99
Hazırlayan: Hasan AY