Page 169 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 169
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 82
3. ÜNİTE > Şiir Kazanım A.1.10: Şair ile şiir arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Şair ve Şiir 25 dk.
Amacı Şiirin, şairin hayatı ve görüşleriyle ilişkisini belirleyebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Bir Tepeden
Rüya gibi bir akşamı seyr etmeğe geldin
Çok benzediğin memleketin her tepesinde.
Baktım: Konuşurken daha bir kerre güzeldin,
İstanbul’u duydum daha bir kerre sesinde.
Irkın seni iklimine benzer yaratırken,
Kaç fethe koşan tuğlar ufuklarla yarışmış.
Tarihine aksettirebilsin diye çehren,
Kaç fâtihin altın kanı mermerle karışmış.
Yahya Kemal Beyatlı, Kendi Gök Kubbemiz
Kelime Dağarcığı
iklim: Ülke, diyar. tuğ: Padişahların ve vezirlerin başlarına taktıkları başlıkların ön tarafında bulunan tüy veya püskül biçi-
mindeki süs.
1. Bir Tepeden şiirinden hareketle Yahya Kemal Beyatlı’nın İstanbul sevgisi ile ilgili düşüncelerinizi
açıklayınız.
2. Baktım: Konuşurken daha bir kerre güzeldin/İstanbul’u duydum daha bir kerre sesinde dizelerinde
söyleyicinin duyduğu sesi yorumlayınız.
3. Irkın seni iklîmine benzer yaratırken/Kaç fethe koşan tuğlar ufuklarla yarışmış ve Tarihine aksetti-
rebilsin diye çehren/Kaç fâtihin altın kanı mermerle karışmış dizeleriyle şairin İstanbul sevgisi ile
neleri bağdaştırdığını belirleyiniz.
167
Hazırlayan: Fatih GÖKSOY