Page 183 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 183

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11            89

             3. ÜNİTE > Şiir            Kazanım A.1.13: Metinler arası karşılaştırmalar yapar.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                          Sanat Ne İçin?                               25 dk.

             Amacı     Tanzimat Dönemi şiiri ile Milli Edebiyat Dönemi şiirini sanat anlayışı ve dili yönünden karşılaştırabilmek.   Bireysel

             Yönerge  Aşağıdaki metinleri okuyunuz. Metinlerden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metinler, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
              I. Metin                                       II. Metin

                  Bir Şairin Hezeyanı                                  Bırak Beni Haykırayım

              Merhaba ey harap makbereler,                  Ben en hakîr bir insanı kardeş sayan bir rûhum;
              Sâfiline küşâde pencereler!                   Bende esîr yaratmayan bir Tanrı’ya îman var;
              Nezdinizde karârı pek severim.                Paçavralar altındaki yoksul beni yaralar;
              Bence hep şi’rdir bu meşcereler,
              Şu bayırlar, harabeler, dereler.              Mazlumların intikamı olmak için doğmuşum.
              Bu esen rüzgârı pek severim.                  Volkan söner, lâkin benim alevlerim eksilmez;
              Bahrdan levhime gelir safvet,                 Bora geçer, lâkin benim köpüklerim kesilmez.

              Safvet-i lehv o en güzel sanat.
              Ebrden kalbime iner rikkat,                   Bırak beni haykırayım, susarsam sen mâtem et;
              Rikkat-i kalb, o en büyük hikmet.             Unutma ki şâirleri haykırmayan bir millet,
              Bu hazan u baharı pek severim.                Sevenleri toprak olmuş öksüz çocuk gibidir;
              Dilemem şeyh ü şâbdan irşâd,

              Encümenden hiç istemem imdâd                  Zaman ona kan damlayan dişlerini gösterir,
              Bana üstad-ı sun’dur üstad                    Bu zavallı sürü için ne merhamet, ne hukuk;
              Bunu cehlimden eyle istişhâd                  Yalnız bir sert bakışlı göz, yalnız ağır bir yum-
                     Cehl ile iftiharı pek severim.         ruk! ..
                                                            …
                                                       Abdülhak Hamit Tarhan
                                                                                                    Mehmet Emin Yurdakul
              Kelime Dağarcığı:
              cehl: Cehalet. ebr: Bulut. encümen: Toplum. hezeyan: Sayıklama. istişhâd: Çıkarım, çıkarma. küşâde: Açılmış, açık,
              ferah. levh: Üzerine yazı yazılabilecek ve resim yapılabilecek yassı düz nesne veya yüzey. makbere: Mezarlık, kabristan.
              meşcere:  Ağacı bol olan, ağaçlık yer, koru. rikkat: İncelik. sâfil: Yüksek olmayan, alçak. safvet: Saflık. şâb: Genç. üstad-ı
              sun: Yol gösterici.


             1.  Tanzimat’ın ikinci döneminde “Sanat sanat içindir.” görüşü, Millî Edebiyat Dönemi’nde ise “Sanat
                 toplum içindir.” görüşü hâkim olmuştur. Abdülhak Hamit Tarhan, Tanzimat’ın ikinci döneminin,
                 Mehmet Emin Yurdakul ise Millî Edebiyat Dönemi’nin önemli isimlerindendir. Buna göre,
                 a)  Yukarıdaki şiirlerden hangisi Abdülhak Hamit Tarhan’a, hangisi Mehmet Emin Yurdakul’a ait
                   olabilir? Gerekçesiyle birlikte yazınız.













                                                                                                   181
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188