Page 291 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 291

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          143

             5.ÜNİTE > Sohbet ve Fıkra  Kazanım A.4.12: Metni yorumlar.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                     İyi Yazı ile İlgili Yorumlarım                    20 dk.
             Amacı      Metni eleştirel bir bakış açısıyla ifade edebilmek.                      Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                  İyi Yazı Kötü Yazı
              İyi yazının birinci cümlesi, mevzua girmek için tereddütsüz atılmış ilk adımdır. Arkasından gelen
              cümleler, vezinli adımlarla, sekmeden, aksamadan, sendelemeden onu takip ederler.
              Kötü yazının birinci cümlesi, mevzuun eşiği önünde korku geçirir; ne içeri girebilir, ne de oradan
              uzaklaşabilir; alevin etrafındaki pervane sarhoşluğuyla dört döner, kendini oraya buraya çarpar, yo-
              rulur ve sersemleşir. Bazen mevzuun içine girer, fakat çok durmayarak kendini dışarıya atar, başka
              mevzuların eşiklerine sürünür; bazen de bu yabancı mevzuların cazibesine yakalanır ve kendini ora-
              dan zor kurtarır.
              İyi bir yazının ifade kılıfı, mevzuunu bir eldiven gibi sımsıkı ve kıskıvrak içine alır, ne dışarıya bir
              fikir kaçırır ne içeriye fazla bir kelime sokar.
              Kötü bir yazının ifade kılıfı ya dardır ya boldur. Darsa içine maksadını sığdıramaz; bolsa mevzuun
              dört tarafını lüzumsuz hava tabakalarıyla şişirir, bir sürü parazit hayallerle üslubu gevşetir ve sarkıtır.
              İyi yazıda cümleler ve kelimeler hendesi bir disiplin altındadırlar. O kadar yerli yerinde ve biçimli
              dizilmişlerdir ki, hiç birini kaldıramaz, daha evvele ve daha sonraya alamazsınız.
              Kötü yazıda ibare bu simetriden mahrumdur, mevzuu daima çarpılır ve ifade yan yatar.

              İyi yazı, okuyanları kâğıdın beyazlığından, satırların siyahlığından uzaklaştırarak şekillerden ayrı bir
              muhteva âlemine götürür. Okuyana, elinde bir kâğıt tuttuğunu, gözlerinin önünde çizgiler olduğunu,
              bir yazı okuduğunu unutturur.
              Kötü yazı, okuyanın bu mana ve mefhum alemiyle temasını ikide bir kesen fikir ıttıratsızlıkları, ke-
              lime uygunsuzlukları ve ifade ahenksizlikleriyle dikkati hep mevzudan ibareye, esastan şekle çeker.
              İyi yazı karışık fikirleri sadeleştirir; kötü yazı sade fikirleri karıştırır.

              İyi yazının affetmediği başlıca hatalar şunlardır: Tereddüt, tekrar, bulanıklık, ahenksizlik, laubalilik,
              fikrin bünyesine mensup olmayıp da ona dışından musallat olan hayaller, semboller, teşbihler ve
              istiareler, kırıtmalar, yapmacıklar, samimiyetsizlik, ölçüsüzlük, lisanda kelime icatçılığı...
              Bu hatalardan düşünce mi mesuldür, ifade mi?

              İyi düşünüp kötü ve kötü düşünüp iyi yazanlar var mıdır?
              (…)
                                                                             Peyami Safa, İyi Yazı Kötü Yazı



              Kelime Dağarcığı
              hendesi: Geometrik. ıttırat: Birbirini izleme, birbiri arkasından gelme, düzenli sıralanma. ibare: Bir düşünceyi anlatan bir
              veya birkaç cümlelik söz. mefhum: Kavram. mevzu: Konu. muhteva: İçerik.









                                                                                                   289
   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295   296