Page 115 - Coğrafya Beceri Temelli | 12.Sınıf
P. 115
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü COĞRAFYA 12
CEVAP ANAHTARLARI
Etkinlik No.: 21 Etkinlik No.: 23
Yönerge
1. Yönerge
1. Ülkemizde nüfus yapısının dinamik olması ve internet kullanıcı 1. Dış Ticaret Fazlası Veren Ürünler: Otomotiv endüstrisi, örme
sayısının fazla olması bu durumun gelişmesine katkı sağlamaktadır. giyim eşyası ve aksesuarı, örülmemiş giyim eşyası ve aksesu-
arı ile meyveler ve sert kabuklu meyvelerde ihracat ithalattan
2. İstanbul: %36 fazla olduğu için dış ticaret fazlası oluşmaktadır.
Ankara: %9 Dış Ticaret Açığı Veren Ürünler: Fosil yakıtlar ve yağlar, kıy-
İzmir: %6 şeklindedir. metli veya yarı kıymetli taşlar, makineler ve aksamları, elekt-
Çünkü tüketici nüfusun fazla olduğu kentlerdir. rikli ve elektronik cihazlar, demir-çelik ile plastik ve plastik
mamulü ürünlerde ithalat ihracattan fazla olduğu için dış ti-
3. Ürün seçeneklerinin artması, daha hızlı ödeme şekliyle ürünlerin caret açığı oluşmaktadır.
teslim alınması, gerçekleşen ticaretin hızlı ve düşük maliyetli ol-
ması, şirketle tüketicinin doğrudan ilişki kurabilmesive alışverişin 2. Otomotiv endüstrisi, makineler ve aksamları, elektrikli ve
elektronik ortamda gerçekleşmesi e-ticareti avantajlı hâle getir- elektronik cihazlar, demir-çelik, örme giyim eşyası ve aksesu-
mektedir. Diğer olumlu unsur ise en ücra yerleşim merkezlerine arı, kıymetli veya yarı kıymetli taşlar, örülmemiş giyim eşyası
dahi mal ve hizmetlerin ulaştırılabiliyor olmasıdır. ve aksesuarı ile fosil yakıtlar ve yağların 2020 yılı ihracatı 2019
yılına göre azalmıştır.
Fosil yakıtlar ve yağlar, demir-çelik, plastikler ve mamulleri,
meyveler ve sert kabuklu meyveler, örülmemiş giyim eşyası
ve aksesuarı ile örme giyim eşyası ve aksesuarının 2020 yılı
ithalatı ise 2019 yılına göre azalmıştır. İhracat ve ithalat mik-
tarlarının azalmasının başlıca nedeni, 2020 yılında yaşanan
Covid-19 küresel salgınıdır.
Etkinlik No.: 22
2. Yönerge
Yönerge
1. Ülkemizin 1950 yılı ihracatında tarımsal ürünler daha fazla
1. Doğu'da üretilen ipek, baharat ve bazı ürünlerin kervanlarla paya sahipken bu oran, yıllar içerisinde azalarak 2020 yılın-
Avrupa’ya taşınması, Çin'den Avrupa'ya uzanan İpek Yolu ile da %3,38’e kadar gerilemiştir. Sanayi ürünlerinin ihracattaki
Hindistan’dan Avrupa’ya uzanan Baharat Yolu'nun oluşmasında oranı ise 1950 yılında çok az iken 2020 yılında %94,74’e kadar
etkili olmuştur. yükselmiştir. Bu durum, Türkiye ekonomisinin yıllar içerisin-
de geliştiğini göstermektedir.
2. Tek bir güzergâhtan oluşmayan İpek ve Baharat yolları; Çin,
Orta Asya, Orta Doğu, Anadolu, Doğu Akdeniz, Karadeniz,
Hindistan, Arap Yarımadası, Kızıldeniz ve Avrupa için oldukça
önemli bir yere sahiptir.
3. Anadolu’nun konum itibarıyla doğu ile batı, kuzey ile güney Etkinlik No.: 24
arasında bir kavşak noktasında bulunması; doğudan kervanlarla
gelen ipek, baharat ve diğer malların Anadolu'daki limanlarda 1. Yönerge
gemilere yüklenip Avrupa’ya ulaştırılmasına imkân sağlamıştır. 1. Haritada 2 numaralı ilimize giden kişi; Ayasofya, Aya İrini,
Topkapı Sarayı, Yerebatan Sarayı, Gülhane Parkı, Sultanahmet
4. Günümüzde tarihî İpek Yolu'nun bulunduğu güzergâh üzerin- Camii ve Sultanahmet Meydanı’nı ziyaret edebilir.
de yeni ulaşım hatlarının planlanması ve yapılmasının yanı sıra
turizm faaliyetleri, roman ve filmlere konu olma gibi etkinlikler 2. Haritada 3 numaralı ilimize giden bir kişi; burada doğal gü-
yürütülmektedir. Anadolu’nun da bu güzergâh üzerinde yer al- zellikler açısından Damlataş ve Karain mağaraları, Manavgat,
ması, kültürel ve ekonomik faaliyetler bakımından gelişmesine Kurşunlu ve Düden şelaleleri, Konyaaltı Plajı ile Çıralı Yanar-
olanak sağlamaktadır. taş ve Köprülü Kanyon’u ziyaret edebilir.
2. Yönerge
1. Haritadaki Doğal Kültürel
Görselin Adı
Yeri Sembol Sembol
Göbeklitepe 1 Kültürel
Damlataş Mağarası 3 Doğal
Muradiye Şelalesi 4 Doğal
Peribacaları 8 Doğal
Sümela Manastırı 6 Kültürel
Topkapı Sarayı 2 Kültürel
Nemrut Dağı 5 Kültürel
Pamukkale Travertenleri 7 Doğal
113