Page 122 - Coğrafya Beceri Temelli | 12.Sınıf
P. 122
COĞRAFYA 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
Etkinlik No.: 48 Etkinlik No.: 50
Yönerge Yönerge
1. Çevre sorunlarının temelinde doğaya çok fazla zarar veren fosil ya- 1. Çevreyi kendisine bırakılan miras değil emanet olarak görmek
kıtların kullanılması vardır. Fosil yakıtlar havanın, suyun ve topra- yaşadığı dünyayı; korunması, geliştirilmesi ve gelecek nesillere
ğın kirlenmesine neden olmaktadır. Fakat yenilenebilir enerji kay- en güzel şekilde devredilmesi gereken bir emanet olarak görme-
naklarının bu doğal ortamlara verdiği zararın çok daha az olması, yi, kendisinden sonra başkalarınında kullanacağını idrak etmeyi
onun günümüz şartlarında daha önemli bir kaynak hâline gelmesini anlatmaktadır.
sağlamaktadır.
2. Metinlerde verilen insanlar çevreye karşı duyarlılığını davranış-
2. Olumsuz; larına da yansıtmış, kendi çevrelerinde yaptıkları küçük adım-
Teknolojik gelişmelerle sayıları artan fabrikalar hava, su, toprak kir- ların nasıl büyük ve çevreye faydalı adımlara dönüşebildiğini
liliğine neden olmuştur. Bununla beraber kirlenen doğal ortamların kanıtlamışlardır. Çevre sorunlarına karşı birey olarak yapılabile-
bitki ve canlı yaşamlarını olumsuz etkilemesi, hem insan sağlığını ceklerin aslında sınırsız olabileceğini göstermektedir.
hem de çevreyi tehdit eder duruma gelmiştir.
Olumlu; 3.
Artan fabrikaların oluşturduğu olumsuz etkileri ortan kaldıra- Öğrencilerin bilgi birikimine ve yorumlama kabiliyetine göre ce-
vaplar farklılık gösterebilir.
bilmek için teknolojinin bize sunduğu avantajları kullanabiliriz.
Fabrikalardan çevreye yayılan atıkların filtreleme teknolojisiyle en
aza indirilmesi mümkündür. Ayrıca geri dönüşüm teknolojileriy- Etkinlik No.: 51
le ihtiyacın bir bölümünün atık ürünlerden elde edilmesi imkânı
vardır. Yönerge
3. Ormanların kendilerini yenileme hızından daha hızlı tüketilmesi, 1.
onlarısınırlı ve tükenebilir bir kaynak hâline getirir. Bu sorunun çö- Sözleşme veya A B C D
Örgütler
zümü için kesilen her ağacın yerine yeni fidanların dikilmesi, kesile-
cek ağaçların hastalıklı ve yaşlı ağaçlardan seçilmesi gerekir. Ayrıca Greenpeace X
orman alanlarının yerleşim, tarım alanı veya mera kullanımı için
tahrip edilmesinin önüne geçilmelidir.
Bern X
4. Bir bölgedeki tüketim hızının o bölgedeki doğal kaynakların yeni- Tema X
lenme hızından fazla olması, ekolojik ayak izinin yüksek çıkmasına
neden olur. Gelir düzeyi yüksek olan toplumlarda tüketim oranı ge-
lir düzeyi düşük toplumlara oranla fazla olduğundan ekolojik ayak Ramsar X
izi yüksek çıkar.
2. Ülkelerin yapılan anlaşmalarda alınan kararlara bağlı kalma ve bu
kararları uygulama zorunluluğu vardır. Ayrıca ilgili ülkelerin ken-
di kanunlarında yer alan çevresel sorunlara yönelik düzenlemeler
yapmaları ve uluslararası çevre sorunlarının çözümüne de katkı
Etkinlik No.: 49
sağlamaları gerekmektedir.
Yönerge
3. Çevresel örgütler; çevre sorunlarının kaynağını belirleme ve bu
sorunların çözümüne yönelik çalışmalar yapmanın yanı sıra bah-
1. Çevre bilincinin yüksek olması, geri dönüşüm teknolojisiyle atık- sedilen konularda toplumu bilinçlendirme, kamuoyu oluşturma
ların neredeyse yarısının geri dönüşüme kazandırılması ve bu ve yöneticilere yol gösterme şeklinde çalışmalar yürütürler.
sayede çevreye yayılan karbon miktarının en aza indirililmesiyle
hava ve çevre kirliliğinin minimum düzeyde olması.
2. Hava kirliliğiyle mücadele için fosil yakıtlarının tüketiminin en
aza indirilmesi, fabrika bacalarına filtre zorunluluğu getirilmesi
ve kontrollerinin düzenli yapılması gerekir.
Su kirliliğiyle mücadele için ölü yakma törenlerinin nehirde ya-
pılmaması ve endüstriyel atıkların nehre boşaltılmaması gerekir.
3. Gelişmiş ülkelerde ekonomik büyümenin tamamlanması ve gelir
düzeyinin yüksek olmasından dolayı çevresel sorunlar için bütçe
ayrılması daha kolaydır. Ayrıca halkın refah seviyesinin yüksel
olması da alınan önlemlere karşı sorumluluklarını yerine getir-
meyi kolaylaştırmaktadır.
Gelişmekte olan ve gelişmemiş ülkerde ekonominin büyük bir
kısmı kalkınmaya ayrıldığından çevresel sorunlara karşı bir bütçe
ayırmak çok daha zordur. Ayrıca alınmaya çalışılan önlemlerin hal-
kı ekonomik olarak zorlaması da bu tedbirlerin uygulanabilirliğini
azaltmaktadır.
Öğrencilerin bilgi birikimine ve yorumlama kabiliyetine göre ce-
vaplar farklılık gösterebilir.
120