Page 120 - Kimya - 12. Sınıf Beceri Temelli
P. 120
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü KİMYA 12 57
4. ÜNİTE > Enerji Kaynakları ve Bilimsel Gelişmeler
Kazanım 12.4.1.1: Fosil yakıtların çevreye zararlı etkilerini azaltmak için çözüm önerilerinde bulunur.
c. Öğrencilerin, fosil yakıtların çevreye zararlı etkilerini araştırmaları ve elde ettikleri bilgilerden yararlanarak bunların çevreye zararlı etkile-
rini azaltmaya yönelik çözüm önerileri hakkında tartışmaları sağlanır.
Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi, Gözlem Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi YEŞİL EV 20 dk.
Amacı Fosil yakıtların çevreye verdiği zararları önleyebilmek için fikir üretebilme. Grup
Öğretmene Not: Bir ders öncesinden öğrencilerden yeşil/ekolojik ev tasarımlarını araştırmaları istenir.
Yönerge Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.
Atmosfere salınan zararlı gazların önemli bir kısmına,
konutlarda kullanılan fosil yakıtlar sebep olmaktadır. Ko-
nutlar ne kadar kötü yalıtılırsa ısı kaybı o kadar fazla olur.
Bu kayıp, hem ülke ekonomisi açısından, hem de bireyle-
rin ekonomisi açısından istenmeyen bir durumdur. Ayrı-
ca bu ısı kaybı, küresel ısınma gibi olumsuz sonuçlara da
sebep olur. Fosil yakıtların yakılması sonucu çıkan gazlar,
hava kirliliği ve asit yağmurlarına da sebep olmaktadır.
Konutlarda elektrik tüketimi, toplam tüketimin oldukça
büyük bir kısmını oluşturmaktadır. Kullanılan elektrik,
hidroelektrik santrallerden üretildiği gibi fosil yakıtlar-
dan da üretilmektedir.
Tüm diğer ülkeler gibi bizim de küresel ısınmayı önleme sorumluluğumuz vardır. Bu nedenle zararlı
gazların salınımını azaltmak için yeni projeler geliştirilmektedir. Bunlardan bir tanesi de “Yeşil Ev”
projesidir. Bu projenin amacı fosil yakıt tüketimini en aza indirmek, enerji ve sudan tasarruf etmek ve
yenilenebilir enerjiden faydalanmaktır. Aynı zamanda bu evler yapılırken çevre dostu malzeme kulla-
nılmaya da özen gösterilmektedir.
1. Siz bir “Yeşil Ev” tasarlasaydınız nelere dikkat ederdiniz? Tasarladığınız bu evin; cephesi, aydınlatması,
çatı kaplaması, pencere boyutu, su geri dönüşümü, ısıtma ve soğutma sistemleri, yapı malzemeleri
nasıl olmalıdır? Tartışınız.
2. Yaşadığınız şehirde yenilenebilir enerjiden faydalanılıyor mu? Gözlemlerinizi sınıf ortamında payla-
şınız.
3. Çevrenizde fosil yakıtların kullanımı ile ilgili hangi yanlış uygulamaları gözlemliyorsunuz? Gözlemle-
rinizi sınıf ortamında paylaşınız.
121
Hazırlayan: Esin EKMEKÇİOĞLU