Page 48 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 48

TÜRKİYE CUMHURİYETİ                                                    TÜRKİYE CUMHURİYETİ
 22  İNKILAP TARİHİ 12   Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  İNKILAP TARİHİ 12   23
 ve ATATÜRÇÜLÜK
                                                                        ve ATATÜRÇÜLÜK
             3. ÜNİTE > Atatürkçülük ve Türk İnkılabı  Kazanım 12.3.1: Çağdaşlaşan Türkiye’nin temeli olan Atatürk ilkelerini kavrar.
 1.  Anadolu’da örgütlenmeye çalışılan Millî Mücadele’ye İstanbul hükûmetinin tutumu hakkında neler   Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Kavrama Becerisi
 söylenebilir?
             Etkinlik İsmi                  ATATÜRK İLKELERİNİ ANLAMAK                          20 dk.
             Amacı      Türkiye’nin çağdaşlaşmasında Atatürk ilkelerinin önemini açıklayabilme.  Bireysel

             Yönerge  Aşağıda verilen metni ve görselleri dikkate alarak soruları cevaplayınız.


 2.  Din adamlarının Millî Mücadele’ye bakışlarında farklılıklar bulunmasının sebepleri sizce neler   Laiklik  Milliyetçilik  Halkçılık  Cumhuriyetçilik  Devletçilik  İnkılapçılık
 olabilir?            Memleketimizi çağdaşlaştırmak istiyoruz. Bütün mesaimiz Türkiye’de çağdaş, bu nedenle Batılı bir hükûmet
                      vücuda getirmektir. Medeniyete girmek arzu edip de Batı’ya yönelmemiş millet hangisidir? Bir istikamette yü-
                      rümek azminde olan ve hareketinin ayağında bağlı zincirlerle güçleştirildiğini gören insan ne yapar? Zincirleri
              1.      kırar, yürür!
                      Yaptığımız ve yapmakta olduğumuz inkılâpların gayesi, Türkiye Cumhuriyeti halkını tamamen çağımıza uygun
                      ve bütün mana ve biçimiyle medenî bir toplum hâline ulaştırmaktadır.
                      Devlet idaresinde bütün kanunlar, nizamlar ilmin çağdaş medeniyete temin ettiği esas ve şekillere, dünya ih-
 3.  Sizce dönemin din adamlarının verdikleri fetvalar Millî Mücadele’yi nasıl etkilemiş olabilir? Oku-  tiyaçlarına göre yapılır ve tatbik edilir. Din telâkkisi vicdanî olduğundan, Cumhuriyet, din fikirlerini devlet ve
 duğunuz metinden hareketle görüşlerinizi belirtiniz.  2.  dünya işlerinden ve siyasetten ayrı tutmayı, milletimizin çağdaş ilerlemesinde başlıca muvaffakiyet etkeni görür.
                      Din ve mezhep, herkesin vicdanına kalmış bir iştir. Hiçbir kimse hiçbir kimseyi ne bir din, ne de mezhep kabu-
                      lüne zorlayabilir.
                      Türk milleti, tarihinle övün; çünkü senin ecdadın medeniyetler kuran, devletler, imparatorluklar yaratan bir
                      mevcudiyettir. Sen, Anadolu denilen bu yurda sonradan gelme değil, ilk yerleşip medeniyet kuranların çocuk-
                      larısın. Fakat geleceğine güvenebilmek için, bugün çalışman lâzımdır; çünkü yalnız tarih övüncü bir meziyet
              3.      sayılmaz.
 4.  Ankara Müftüsü Mehmet Rifat Efendi’nin (Börekçi) Millî Mücadele’ye katkıları hakkında neler   Dünyanın bize hürmet göstermesini istiyorsak, evvelâ bizim kendi benliğimize ve milliyetimize bu hürmeti
 söylenebilir?        hissen, fikren, fiilen, bütün iş ve hareketlerimizle gösterelim. Bilelim ki, millî benliğini bulmayan milletler başka
                      milletlerin avıdır.
                      Fertlerin özel teşebbüslerini ve faaliyetlerini esas tutmak; fakat büyük bir milletin bütün ihtiyaçlarını ve birçok
                      şeylerin yapılmadığını göz önünde tutarak memleket ekonomisini devletin eline almak. Türkiye Cumhuriyeti
                      Devleti, Türk vatanında asırlardan beri ferdî ve hususî teşebbüslerle yapılamamış olan şeyleri bir an evvel yap-
              4.      mak istedi ve kısa bir zamanda yapmaya muvaffak oldu. Bizim takip ettiğimiz bu yol, görüldüğü gibi, liberalizm-
                      den başka bir yoldur.
                      Memlekette her nevi üretimin daha fazlalaşması için, ferdî teşebbüsün, devletçe gerekli olduğunu da ehemmi-
                      yetle kaydettikten sonra, ifade etmeliyiz ki “Devlet ve fert birbirine karşıt değil, birbirinin bütünleyicisidir”
                      Bir kelime ile ifade etmek lâzım gelirse, diyebiliriz ki yeni Türkiye Devleti, bir halk devletidir, halkın devletidir.
                      Mazi müesseseleri ise bir şahıs devleti idi, şahıslar devleti idi. Bir milletin yeryüzünden tamamen silinmesi için,
                      bir milletin insanlık topluluğundan tamamen çözülüp dağıtılabilmesi için Nuh Tufanı kadar harikulâde felâket-
              5.      ler ve hadiseler lâzımdır. Fakat şahıslar, kendiliğinden yok olmaya mahkûmdur. Bundan ötürü halk müessesesi
                      ile şahıs müessesesi arasında yaşama ve son bulma oranları da bunun aynıdır.
                      Türkiye Cumhuriyeti halkını ayrı ayrı sınıflardan oluşmuş değil ve fakat ferdî ve toplumsal hayat için iş bölümü
                      itibariyle muhtelif çalışma gruplarına ayrılmış bir topluluk olarak düşünmek, esas ilkelerimizdendir.
                      Egemenlik mutlaka milletin elinde olmalıdır! Egemenliğine sahip olmayan bir insan veya bir toplum, hiçbir
                      vakit iradesini kullanamaz. Egemenliğini herhangi birisine bırakan bir insan, kendi iradesinin kullanılacağın-
                      dan ve uygulanacağından emin olamaz. Şimdiye kadar milletimizin başına gelen bütün felâketler, kendi kader
              6.      ve mukadderatını, başka birisinin eline terk etmesinden kaynaklanmıştır. Demokrasi prensibinin en çağdaş ve
                      mantıkî tatbikini temin eden hükûmet şekli, cumhuriyettir.
                                                Utkan Kocatürk, Atatürk’ün Fikir ve Düşünceleri  (Düzenlenerek alınmıştır.)


             1.  Yukarıdaki tabloda Atatürk ilkeleri ve ilkeler ile ilgili açıklamalar verilmiştir. Verilerin açıklamala-
                 rın hangi ilkeyle ilgili olduklarını yazınız.

             1.                             2.                            3.

             4.                             5.                            6.


 46                                                                                                 47
 Hazırlayan: Akif ÇEVİK
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53