Page 61 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 61

TÜRKİYE CUMHURİYETİ                                                                                                                                                TÜRKİYE CUMHURİYETİ
         29         İNKILAP TARİHİ 12                                 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                 İNKILAP TARİHİ 12          30
                    ve ATATÜRÇÜLÜK
                                                                                                                                                                                       ve ATATÜRÇÜLÜK
                                                                                                                           3.ÜNİTE > Atatürkçülük Ve Türk İnkılabı  Kazanım: 12.3.4. Eğitim ve kültür alanında yapılan inkılapları ve gelişmeleri kavrar.
          1.  Toplumun kimliğini yapılandırılmasında eğitimin ve tarihin önemi nedir? Açıklayınız                           Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

                                                                                                                            Etkinlik İsmi                     İLKELER VE İNKILAPLAR                            20 dk.
                                                                                                                            Amacı     Eğitim ve kültür alanında yapılan inkılaplar ve kaydedilen gelişmeleri Atatürk ilkeleri ile ilişkilendirebilme.  Bireysel

                                                                                                                            Yönerge  Aşağıda verilen bilgiler ve tablodan yola çıkarak soruları cevaplayınız.

          2.  Türk Dil Kurumu’nun kuruluş amacı ile günümüzde yabancı kelimelerin, Türkçe karşılığı olması-
              na rağmen ısrarla kullanılıyor olmasını nasıl değerlendiriyorsunuz?                                           ATATÜRK İLKELERİ VE AMAÇLARI
                                                                                                                            Cumhuriyetçilik: Yeni kurulan  Türk devletinde halkın yönetimde söz sahibi olmasını sağlamak
                                                                                                                            Milliyetçilik: Milletin devletiyle bir bütün olmasını sağlamak, Türk milletini sevmek ve yüceltmeye
                                                                                                                            çalışmak
                                                                                                                            Halkçılık: Vatandaşların bir ve eşit olmasını, hiçbir grup ve zümreye ayrıcalık verilmemesini, vatan-
                                                                                                                            daşların devlet hizmetinden eşit şeklide faydalanmasını sağlamak
                                                                                                                            Devletçilik: Devlet vatandaş iş birliği ile ekonomik alanda  kalkınmayı, sanayileşmeyi, millî gelirin
          3.  Millet Mekteplerinden Mezun Olan Öğrenci Sayısı (1928 – 1937) tablosunu değerlendirdiğiniz de                 artmasını ve sosyal adaleti sağlamak.
              hangi çıkarımlar yapabilirsiniz?                                                                              Laiklik: Devleti aklın ve bilmin öncülüğünde geliştirmek ve tüm inançlara eşit mesafede durmak
                                                                                                                            İnkılapçılık: Devleti çağdaş ülkeler seviyesine çıkarmak için  sürekli yenilikler yapmak

                                                                                                                               Eğitim alanında yapılan inkılaplar

                                                                                                                                       Medreseler kapatılarak eğitimin laikleşmesi yolunda adım atıldı.
                                                                                                                                1924
                                                                                                                                       Tevhid-i Tedrisat kanunu ile eğitim ve öğretim birleştirildi. Eğitimde İkilik önlendi.
                                                                                                                                       İlköğretim parasız ve zorunlu oldu. Karma eğitime geçildi.

                                                                                                                                       Okuma yazma oranını artırmak amacıyla Harf İnkılabı yapıldı. Harf İnkılabı’nda  Türk-
                                                                                                                                1928
                                                                                                                                       çe’nin dil yapısına uygun olmayan harfler (Q, X, W) alınmadı.
                                                                                                                                       Halkı okuryazar kılmak 16-45 yaş  amacıyla Millet Mektepleri açıldı.


                                                                                                                              Kültür alanında yapılan inkılaplar

                                                                                                                                       Türklerin dünya medeniyetine katkılarını, bilimsel yöntemleri kullanarak kanıtlamak
                                                                                                                                1931
                                                                                                                                       amacıyla Türk Tarih Kurumu kuruldu.
                                                                                                                                       Türk dilinden yabancı kelimelerin arındırmak, aydınların dili ile halk dili arasındaki ko-
                                                                                                                                1932
                                                                                                                                       pukluğun giderilmesini sağlamak ve konuşma dili ile yazı dilinin birleştirilmesi amacıyla
                                                                                                                                       Türk Dil Kurumu kuruldu.
                                                                                                                                       Bu kurumların açılmasıyla milli kültür ve milli kimlik oluşturulmaya çalışılmıştır.
                                                                                                                                1933
                                                                                                                                       Sorgulayan, araştıran ,bilimi rehber edinen gençler yetiştirmek amacıyla İstanbul Üniver-
                                                                                                                                       sitesi açıldı.

                                                                                                                               Sanat ve spor  alanında yapılan inkılaplar


                                                                                                                                1924   Musiki Muallim Mektebi (Müzik Öğretmen Okulu) kuruldu.

                                                                                                                                1926   Gazi Eğitim Enstitiüsün de resim bölümü açıldı.
                                                                                                                                       Osmanlı döneminden kalan Sanayi-i Nefise Mektebi, Güzel Sanatlar Akademisine dönüş-
                                                                                                                                1928
                                                                                                                                       türüldü.
                                                                                                                                1937   İstanbul Resim ve Heykel Müzesi açıldı.






          60                                                                                                                                                                                                      61
                                                                                      Hazırlayan: Adem ŞEKER
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66