Page 62 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 62
TÜRKİYE CUMHURİYETİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ
29 İNKILAP TARİHİ 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü Ortaöğretim Genel Müdürlüğü İNKILAP TARİHİ 12 30
ve ATATÜRÇÜLÜK
ve ATATÜRÇÜLÜK
3.ÜNİTE > Atatürkçülük Ve Türk İnkılabı Kazanım: 12.3.4. Eğitim ve kültür alanında yapılan inkılapları ve gelişmeleri kavrar.
1. Toplumun kimliğini yapılandırılmasında eğitimin ve tarihin önemi nedir? Açıklayınız Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
Etkinlik İsmi İLKELER VE İNKILAPLAR 20 dk.
Amacı Eğitim ve kültür alanında yapılan inkılaplar ve kaydedilen gelişmeleri Atatürk ilkeleri ile ilişkilendirebilme. Bireysel
Yönerge Aşağıda verilen bilgiler ve tablodan yola çıkarak soruları cevaplayınız.
2. Türk Dil Kurumu’nun kuruluş amacı ile günümüzde yabancı kelimelerin, Türkçe karşılığı olması-
na rağmen ısrarla kullanılıyor olmasını nasıl değerlendiriyorsunuz? ATATÜRK İLKELERİ VE AMAÇLARI
Cumhuriyetçilik: Yeni kurulan Türk devletinde halkın yönetimde söz sahibi olmasını sağlamak
Milliyetçilik: Milletin devletiyle bir bütün olmasını sağlamak, Türk milletini sevmek ve yüceltmeye
çalışmak
Halkçılık: Vatandaşların bir ve eşit olmasını, hiçbir grup ve zümreye ayrıcalık verilmemesini, vatan-
daşların devlet hizmetinden eşit şeklide faydalanmasını sağlamak
Devletçilik: Devlet vatandaş iş birliği ile ekonomik alanda kalkınmayı, sanayileşmeyi, millî gelirin
3. Millet Mekteplerinden Mezun Olan Öğrenci Sayısı (1928 – 1937) tablosunu değerlendirdiğiniz de artmasını ve sosyal adaleti sağlamak.
hangi çıkarımlar yapabilirsiniz? Laiklik: Devleti aklın ve bilmin öncülüğünde geliştirmek ve tüm inançlara eşit mesafede durmak
İnkılapçılık: Devleti çağdaş ülkeler seviyesine çıkarmak için sürekli yenilikler yapmak
Eğitim alanında yapılan inkılaplar
Medreseler kapatılarak eğitimin laikleşmesi yolunda adım atıldı.
1924
Tevhid-i Tedrisat kanunu ile eğitim ve öğretim birleştirildi. Eğitimde İkilik önlendi.
İlköğretim parasız ve zorunlu oldu. Karma eğitime geçildi.
Okuma yazma oranını artırmak amacıyla Harf İnkılabı yapıldı. Harf İnkılabı’nda Türk-
1928
çe’nin dil yapısına uygun olmayan harfler (Q, X, W) alınmadı.
Halkı okuryazar kılmak 16-45 yaş amacıyla Millet Mektepleri açıldı.
Kültür alanında yapılan inkılaplar
Türklerin dünya medeniyetine katkılarını, bilimsel yöntemleri kullanarak kanıtlamak
1931
amacıyla Türk Tarih Kurumu kuruldu.
Türk dilinden yabancı kelimelerin arındırmak, aydınların dili ile halk dili arasındaki ko-
1932
pukluğun giderilmesini sağlamak ve konuşma dili ile yazı dilinin birleştirilmesi amacıyla
Türk Dil Kurumu kuruldu.
Bu kurumların açılmasıyla milli kültür ve milli kimlik oluşturulmaya çalışılmıştır.
1933
Sorgulayan, araştıran ,bilimi rehber edinen gençler yetiştirmek amacıyla İstanbul Üniver-
sitesi açıldı.
Sanat ve spor alanında yapılan inkılaplar
1924 Musiki Muallim Mektebi (Müzik Öğretmen Okulu) kuruldu.
1926 Gazi Eğitim Enstitiüsün de resim bölümü açıldı.
Osmanlı döneminden kalan Sanayi-i Nefise Mektebi, Güzel Sanatlar Akademisine dönüş-
1928
türüldü.
1937 İstanbul Resim ve Heykel Müzesi açıldı.
60 61
Hazırlayan: Adem ŞEKER