Page 140 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 140
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 68
3. ÜNİTE > Şiir Kazanım A.1.5: Şiirdeki mazmun, imge ve edebî sanatları belirleyerek bunların anlama katkısını değerlendirir.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Şiirdeki Çağrışımlar 25 dk.
Amacı Şiirdeki imgeli söyleyişin ve edebî sanatların anlatımdaki önemini açıklayabilme. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Bir Günün Sonunda Arzu
Yorgun gözümün halkalarında
Güller gibi fecr oldu nümâyan,
Güller gibi… sonsuz, iri güller
Güller ki kamıştan daha nâlan,
Gün doğdu yazık arkalarında!
Altın kulelerden yine kuşlar
Tekrarını ömrün eder ilân.
Kuşlar mıdır onlar ki her akşam
Âlemlerimizden sefer eyler?
Akşam, yine akşam, yine akşam,
Bir sırma kemerdir suya baksam
Üstümde semâ kavs-i mutalsam
Akşam, yine akşam, yine akşam,
Göllerde bu dem bir kamış olsam!
Ahmet Haşim
Kelime Dağarcığı
fecr: Tan kızıllığı. kavs-i mutalsam: Esrarengiz yay. nâlan: İnleyen. nümâyan: Görünen. semâ: Gök.
1. Altın kulelerden yine kuşlar
Tekrarını ömrün eder ilân.
Kuşlar mıdır onlar ki her akşam
Âlemlerimizden sefer eyler?
Şiirden alınan yukarıdaki dizelerde şair kuş, akşam, altın kule gibi imgelerden faydalanmıştır. Size
göre şiirde kuşlar ve akşam arasında nasıl bir anlam ilgisi bulunmaktadır? Açıklayınız.
139