Page 167 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 167

81        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          2.  Aşağıda virgülün işlevleri sıralanmıştır. Aşağıdaki tabloya okuduğunuz şiirden virgülün işlevleri
              için uygun dize örnekleri yazınız. Virgülün şiirde bulunmayan işlevleri için ilgili alana birer cümle
              yazınız.


               Birbiri ardınca sıralanan eş görevli kelime ve kelime gruplarının arasına konur.





               Sıralı cümleleri birbirinden ayırmak için konur.





               Uzun cümlelerde yüklemden uzak düşmüş olan özneyi belirtmek için konur.




               Anlama güç kazandırmak için tekrarlanan kelimeler arasına konur.





               Metin içinde art arda gelen zarf-fiil eki almış kelimelerden sonra konur.





          3.  Mecaz, bir sözcüğün gerçek anlamından tamamen koparak kazandığı yeni anlamdır.
              Aşağıdaki cümlelerde geçen mecaz anlamlı kelimeleri bularak bu kelimeleri gerçek anlamıyla birer
              cümlede kullanınız.

              Kedim, ayak ucuma büzülmüş uyumakta,/İplik iplik sarıyor sükûtu bir yumakta
              Hırıl hırıl,/Hırıl hırıl...

              Ne olurdu bir kadın, elleri avucumda,/Bahs etse yaşamanın tadından baş ucumda
              Mırıl mırıl,/Mırıl mırıl...









          4.  “Özgün biçimleri tek heceli bazı Arapça kelimeler etmek, edilmek, eylemek, olmak, olunmak
              yardımcı fiilleriyle birleşirken ses düşmesine, ses değişmesine veya ses türemesine uğradıklarında
              bitişik yazılır.”

              Şiirde bu kurala uymayan birleşik kelimeleri bulunuz. Bu kural dışı kullanımın nedenini yorum-
              layınız.














          166
                                                                             Hazırlayan: Gülendam KARACA ÇETİN
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172