Page 167 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 167
81 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2. Aşağıda virgülün işlevleri sıralanmıştır. Aşağıdaki tabloya okuduğunuz şiirden virgülün işlevleri
için uygun dize örnekleri yazınız. Virgülün şiirde bulunmayan işlevleri için ilgili alana birer cümle
yazınız.
Birbiri ardınca sıralanan eş görevli kelime ve kelime gruplarının arasına konur.
Sıralı cümleleri birbirinden ayırmak için konur.
Uzun cümlelerde yüklemden uzak düşmüş olan özneyi belirtmek için konur.
Anlama güç kazandırmak için tekrarlanan kelimeler arasına konur.
Metin içinde art arda gelen zarf-fiil eki almış kelimelerden sonra konur.
3. Mecaz, bir sözcüğün gerçek anlamından tamamen koparak kazandığı yeni anlamdır.
Aşağıdaki cümlelerde geçen mecaz anlamlı kelimeleri bularak bu kelimeleri gerçek anlamıyla birer
cümlede kullanınız.
Kedim, ayak ucuma büzülmüş uyumakta,/İplik iplik sarıyor sükûtu bir yumakta
Hırıl hırıl,/Hırıl hırıl...
Ne olurdu bir kadın, elleri avucumda,/Bahs etse yaşamanın tadından baş ucumda
Mırıl mırıl,/Mırıl mırıl...
4. “Özgün biçimleri tek heceli bazı Arapça kelimeler etmek, edilmek, eylemek, olmak, olunmak
yardımcı fiilleriyle birleşirken ses düşmesine, ses değişmesine veya ses türemesine uğradıklarında
bitişik yazılır.”
Şiirde bu kurala uymayan birleşik kelimeleri bulunuz. Bu kural dışı kullanımın nedenini yorum-
layınız.
166
Hazırlayan: Gülendam KARACA ÇETİN