Page 163 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 163
79 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
3. Orhan Veli’nin iki şair arkadaşıyla birlikte çıkardığı ve ön sözünü yazdığı Garip adlı yapıtıydı konumuz.
Neydi garip olan bu şiirlerde? Alışılmışlığı hiçleyerek, şiiri eski kalıp ve klişelerden, hele hele, şairane-
likten, yıpranmış benzetmelerden temizleyip saf ve yalın bir anlatıma, duyuma kavuşturmak. Orhan
Veli’nin kendi açıklamasıyla, böylesi şiirlerin garipliği, şiiri kendisine öğretilen koşullar dışında arama
alışkanlığından geliyordu. Başta Orhan Veli olmak üzere Garipçiler eski şiir geleneğini yıkıp yepyeni bir
yola sokmak istiyorlardı Türk şiirini.
Vedat Günyol, Daldan Dala
1941 yılında yayımladıkları Garip adlı kitabın ön sözünde şiir anlayışlarının temel ilkelerini de
belirttikleri için Garipçiler olarak anılan şairlerin (Orhan Veli, Melih Cevdet, Oktay Rifat) şiire
getirdikleri bu farklı anlayış, dile getirildiği dönemde sizce nasıl karşılanmış olabilir?
4. Ağız Mızıkası Hayranlık
Dün gece yatmak üzereyken Ne güzel enseyi geçmemesi saçların,
Evin önünden biri geçti, Alnımızda bitmesi;
Ağız mızıkası çalarak… Tane tane olması kirpiklerin,
Ve bana çocukluğumda Tel tel olması kaşların!
Akşamüzeri mangal yaktığımız Ne güzel insan yüzü,
Bahçe kapısını hatırlattı Elmacık kemiği ve on parmak!
Emniyet Sandığındaki evin... Ya dünyamız… Bütün bu mevsimler,
Bulutlar, telli kavak ve İstanbul!
Melih Cevdet Anday Oktay Rifat (Horozcu)
Şair ve eleştirmen Enis Batur’un “Garip’in poetik (şiir) açıdan önemi, şiiri kaftandan sıyırmış
olmasıdır.” sözünü, yukarıdaki şiirleri de göz önünde bulundurarak yorumlayınız.
162
Hazırlayan: Sabiha ÇUHADAR