Page 163 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 163

79        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          3.    Orhan Veli’nin iki şair arkadaşıyla birlikte çıkardığı ve ön sözünü yazdığı Garip adlı yapıtıydı konumuz.
                Neydi garip olan bu şiirlerde? Alışılmışlığı hiçleyerek, şiiri eski kalıp ve klişelerden, hele hele, şairane-
                likten, yıpranmış benzetmelerden temizleyip saf ve yalın bir anlatıma, duyuma kavuşturmak. Orhan
                Veli’nin kendi açıklamasıyla, böylesi şiirlerin garipliği, şiiri kendisine öğretilen koşullar dışında arama
                alışkanlığından geliyordu. Başta Orhan Veli olmak üzere Garipçiler eski şiir geleneğini yıkıp yepyeni bir
                yola sokmak istiyorlardı Türk şiirini.
                                                                         Vedat Günyol, Daldan Dala


              1941 yılında yayımladıkları Garip adlı kitabın ön sözünde şiir anlayışlarının temel ilkelerini de
              belirttikleri için Garipçiler olarak anılan şairlerin (Orhan Veli, Melih Cevdet, Oktay Rifat) şiire
              getirdikleri bu farklı anlayış, dile getirildiği dönemde sizce nasıl karşılanmış olabilir?
















          4.              Ağız Mızıkası                               Hayranlık

                   Dün gece yatmak üzereyken                Ne güzel enseyi geçmemesi saçların,
                   Evin önünden biri geçti,                 Alnımızda bitmesi;
                   Ağız mızıkası çalarak…                   Tane tane olması kirpiklerin,
                   Ve bana çocukluğumda                     Tel tel olması kaşların!
                   Akşamüzeri mangal yaktığımız             Ne güzel insan yüzü,
                   Bahçe kapısını hatırlattı                Elmacık kemiği ve on parmak!
                   Emniyet Sandığındaki evin...             Ya dünyamız… Bütün bu mevsimler,
                                                            Bulutlar, telli kavak ve İstanbul!

                                    Melih Cevdet Anday                      Oktay Rifat (Horozcu)



              Şair ve eleştirmen Enis Batur’un “Garip’in poetik (şiir) açıdan önemi, şiiri kaftandan sıyırmış
              olmasıdır.” sözünü, yukarıdaki şiirleri de göz önünde bulundurarak yorumlayınız.

























          162
                                                                                   Hazırlayan: Sabiha ÇUHADAR
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168