Page 266 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 266

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12          131

             5. ÜNİTE> Tiyatro     Kazanım A.3.8: Metnin dil, üslup ve anlatım/sunum özelliklerini belirler.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Okuma Becerisi

             Etkinlik İsmi                  Fikirlerimizi Anlatan Sözcükler                           20 dk.
             Amacı      Tiyatro metinlerinde kullanılan sözcüklerin karakter oluşturmadaki etkisini açıklayabilme.            Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                 Lütfen Dokunmayın
               (…)

               NESİP — Ben Süleymaniye Kütüphanesine gidiyorum. Bir daha da seninle çalışacak değilim. Ama
               babanın hatırı var. Tezini saçmalarla doldurmana gönlüm razı olmuyor. Hadise benim sana anlat-
               tığım gibi olmuştur.
               EKMEL — (Atılır.) Rica ederim. Bunun yanlış olduğunu size ispat ettiğimi sanıyorum.

               SEVGİ — Baltacı ikinizin de anlattığı gibi değildi.
               OKTAY — Üçünüz de ne kadar eminsiniz.
               NESİP — Elimizde vesaik var. Biz susuyoruz, vesaik kelam ediyor. (Birer birer raflardan aldığı kitap-
               ları masanın bir yanına yığar.)
               EKMEL — Ben iddiamı şu belgelerle istinat ettiriyorum. (O da yığar.)

               OKTAY — (Alayla bütün rafları göstererek) Tarih çok cömerttir maşallah. Her yorumu haklı çıka-
               racak belgelerle doludur.

               EKMEL — Yorumu bırakalım. Objektif bir gerçek olan, Baltacı'nın tarihi biyografisine de mi inan-
               mıyorsunuz?

               OKTAY — Tuhafsınız beyefendi. Bir insanın biyografisi çoğu zaman kendi hayatından değil, başka-
               larının onu görüşünden çıkar.

               EKMEL — Anlaşıldı, siz tarihçilerin objektivitesine de güvenemiyorsunuz?
               OKTAY — Tarihçi dediğiniz kim? Sizin, benim gibi etten, kemikten bir insan. Yani taraf tutan,
               olayları kendi vücut yapısının, yetişmesinin, şartlanmalarının, komplekslerinin (…) prizmasından
               gören bir hasta (…).

               NESİP — Hasta olan asıl sizsiniz.
               OKTAY — Onlar bir insanı işte bu prizmadan gördükleri gibi çizerler. Daha sonra gelenler de
               (Onları gösterir) bu krokiye kendi mizaçlarına ve muhayyilelerine göre rötuşlar eklerler. On kuşak
               sonra gerçek modelle uydurma resim arasında hiçbir ilinti kalmayışına niye şaşmalı?
               EKMEL — Bir ölçü içinde haklısınız, fakat…
               SEVGİ — Hayır (…) Baltacı senin anlattığındı…

               OKTAY — (Onu şefkatle okşayarak) Baltacı şu anda mezarından kalkıp gelse, üçümüzün de çizdiği
               portresine bakıp bu ben miyim, diye şaşardı.
               (…)
                                                      Haldun Taner, …Ve Değirmen Dönerdi-Lütfen Dokunmayın


               Kelime Dağarcığı
               istinat: Bir şeyi kanıt sayma. kelam: Söz. muhayyile: Hayal gücü. prizma: Işınları saptıran ve ayrıştıran, saydam madde-
               den yapılmış üçgen cisim. rötuş: Düzeltmek amacıyla yapılan değiştirme. vesaik: Belgeler, vesikalar.


                                                                                                   265
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271