Page 116 - Coğrafya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 116

COĞRAFYA 9                                        Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI

          Etkinlik No.: 28                               2.  Kesitlerin eğim durumları ile kategorize edilmiş demir yollarının eğim
                                                            aralıkları karşılaştırıldığında;
            360                                             1. Kesit: Binde 4’lük eğim durumu ile düzlük-ovalık demir yolları kate-
                                                            gorisinde,
            320
                                                            2. Kesit: Binde 26’lık eğim durumu ile dağ demir yolları kategorisinde,
            280
                                                            3. Kesit: Binde 6’lık eğim durumu ile arızalı-dalgalı arazi demir yoları
                                                            kategorisinde yer alır.
            240
            200                                          3.  I. Kesit: Tren, düzlük-ovalık demir yolu üzerinde hareket ettiğinden hızı
           (metre)  160                                     en fazla ve yolculuk süresi en kısa
                                                            II. Kesit: Tren, dağ demir yolları üzerinde hareket ettiğinden hızı en az
            120                                             ve yolculuk süresi en uzun
                                                            III. Kesit: Tren, arızalı-dalgalı arazi demir yolları üzerinde hareket ettiği
             80
                                                            için I. kesite göre hızı az ve yolculuk süresi uzun iken II. kesite göre hız
             40                                             fazla ve yolculuk süresi kısadır.
                0
                                                         4.  Saatteki hızı 200 km ve üzerinde olan trenlerin gerek şehir içi (metro)
                                                            gerekse şehirler arası (yüksek hızlı tren)  demir yolu ulaşımında yerini
          1. 20 metre                                       almaya başlaması, ulaşımda demir yollarına olan rağbeti artırmıştır. An-
                                                            cak, bu hıza ve konfora sahip trenler ile demir yolu ulaşımının özellikle
                                                            engebeli ve oldukça eğimli alanlarda yapılabilmesi için alt yapı çalışmala-
          2. Yaklaşık 280 metre                             rına yüksek miktarda parasal kaynak aktarmak gerekiyor. Çünkü demir
                                                            yolları üzerinde trenlerin hızlı hareket edebilmesi için demir yolunun
          3.  K-K' doğrultusu üzerinde sırt, vadi, boyun, tepe ve yamaç gibi   eğim durumunun binde 4’ler seviyesinde olması gerekir. Bu sebeple, en-
             yeryüzü şekilleri bulunmaktadır.               gebeli ve oldukça eğimli alanlardaki demir yolunun eğim durumunu bin-
                                                            de 4’lere indirebilmek için demir yolu hattı boyunca viyadükler, köprüler,
                                                            tüneller vb.yapılabilir.
          Etkinlik No.: 29
                                                         Etkinlik No.: 30
          1.  Soruda, her bir kesite ait yükselti farkı ile kesitlerin harita üzerindeki
             uzunlukları verilmiştir. Kesitlerin uzunlukları ile haritanın ölçeğinin   Ekzosfer: 5-12,  Termosfer: 3-7-9,  Mezosfer: 1, Stratosfer:
             paydası verilerinden hareketle, kesitlerin her birinin gerçek uzunlukları   1.  6-10, Troposfer: 2-4-8-11
             hesaplanabilir. Kesitlerin her biri 5 cm uzunluktadır. Haritadaki her bir
             1 cm uzunluk gerçekte 5 km’yi göstermektedir. Bu iki veriden hareketle,
             kesitlerin gerçek uzunluğunun 5 km olduğu bulunur.   2.  4 ve 8 numarada belirtilen atmosfer olayları, soruda verilen du-
                             GERÇEK UZAKLIK                 rumla ilgilidir. Çünkü troposferde bulutluluk ve yağış olaylarının
                                                            gerçekleşebilmesi için sıcaklık ve su buharına ihtiyaç vardır.  4
                    EĞİM =
                            YÜKSELTİ FARKI X 1000           numaralı cümle sıcaklıkla ilgili, 8 numaralı cümle ise su buharı
             ise;                                           ile ilgilidir.
              1. KESİT                                   3.  Tabloda verilen “Gazların %75’i bu katmanda bulunur.” şeklinde-
                 20x1000                                    ki atmosfer olayı troposferde meydana gelir. Dolayısıyla bu bilgi,
              E=                                            bize yükseldikçe hava basıncının düştüğünü gösterir.
                  5000
                  20000
              E=                                         Etkinlik No.: 31
                  5000
              E= 4000 (binde 4)                             I. Olay: Mezosfer
                                                         1.
                                                            II. Olay: Troposfer
                                                            III. Olay: Termosfer
              2. KESİT                                      IV. Olay: Stratosfer
                 130x1000
              E=                                         2.  I. haberdeki meteorların mezosferde yanması,
                  5000
                                                            III. haberdeki kutup bölgeleri üzerinde manyetik çekimin etkisiyle
                  130000                                    kuzey ışıklarının oluşması ve Güneşten gelen zararlı parçacıklar-
              E=
                  5000                                      dan Dünya’yı koruması,
              E= 26 (binde 26)                              IV. haberdeki ozon tabakasının Dünya’yı zararlı Güneş ışınların-
                                                            dan koruması,
                                                            atmosferin yeryüzünde yaşamı sürdürmeye uygun ortam hazırla-
              3. KESİT                                      masına kanıt oluşturur.
                 30x1000
              E=                                         3.  İkinci haberde bahsedilen sokağa çıkma yasağı nedeniyle; binlerce
                  5000                                      motorlu aracın iki gün boyunca trafiğe çıkmamasıyla egzozlardan,
                  30000                                     iş yerlerinin ve fabrikaların çalışmamasıyla bacalardan karbondi-
              E=
                  5000                                      oksit vb. havayı kirleten gazların salınımı çok azalmıştır. Bu du-
              E= 6 (binde 6)                                rumda hava kirliliği iki gün için azalmış ve hava kalitesi artmıştır.






          114
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121