Page 26 - Fizik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 26
15
FİZİK 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
1.ÜNİTE > Fizik Bilimine Giriş Kazanım : 9.1.3.1. Fiziksel nicelikleri sınıflandırır.
Genel Beceriler: --- Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi FİZİKSEL NİCELİKLERİN FARKLILIKLARI 20 dk
Amacı Fiziksel niceliklerin sınıflandırılma gerekçesini anlayabilme. Grup
1. Yönerge Öğrencilerden birinin gözünü kapatıp çantasını sınıfın herhangi bir yerine bırakın. Çantasını bul-
ması için kendisine vereceğiniz komutlar doğrultusunda hareket etmesini isteyiniz. Öğrenciye 2 m,
1 m ve 3 m yürü şeklinde yön belirtmeden komutlar verin. Çantayı bulamadığında ona bir şans
daha verip bu kez 2 m ileri, 1 m sağa ve 3 m sola yürü gibi yön belirttiğiniz komutlar vererek çanta-
yı bulmasını sağlayınız.
2. Yönerge Yukarıdaki uygulama bittikten sonra aşağıdaki soruların cevaplanmasını isteyiniz.
1. Öğrenci neden ilk denemede değil de ikinci denemede çantayı bulabildi?
2. Fizikteki vektörel ve skaler büyüklükler arasındaki benzerlik ve farklılıklar nelerdir?
3. Vektörel niceliklerde yön verilmediğinde o niceliğin oluşturacağı etki hakkında fikir sahibi olabilir
miyiz? Örnek vererek açıklayınız.
4. Bir fiziksel niceliğin sadece birimi verildiğinde, o niceliğin vektörel veya skaler nicelik olduğunu
belirleyebilir miyiz? Neden?
5. Birimleri aynı olduğu hâlde biri vektörel diğeri skaler nicelik olan fiziksel niceliklere örnek veriniz.
6. Sizce elektrik yükü, temel niceliklere ilave edilebilir mi? Neden?
7. Mekanikte kullanılan türetilmiş büyüklükleri listeleyiniz. Listelediğiniz niceliklere ait değişkenler
düşünüldüğünde bu niceliklerin türetilmesinde hangi temel niceliklerin kullanılması yeterlidir?
26
Hazırlayan: Necdet KAYA