Page 132 - Kimya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 132

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             KİMYA 9        64

             3. ÜNİTE > Kimyasal Türler Arası Etkileşimler  Kazanım  9.3.4.1: Zayıf ve güçlü etkileşimleri bağ enerjisi esasına göre ayırt eder.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme, Karar Verme  Alan Becerileri: Çıkarım Yapma
             Etkinlik İsmi                     ENERJİN KADAR KONUŞ                               20 dk.
             Amacı      Tepkimeye eşlik eden enerjiye göre kimyasal türler arası etkileşimleri sınıflandırabilme.  Grup

             1. Yönerge  Aşağıdaki tepkimeler öğretmen tarafından tahtaya yazılır. Öğrenciler iki gruba ayrılır. Gruplardan
                     birinin, enerji değişimi 40kJ/mol değerinden büyük olan tepkimeleri; diğerinin, 40kJ/mol değerinden
                     küçük olan tepkimeleri seçmeleri istenir. Bu tepkimeleri incelemeleri için gruplara belirli bir süre ve-
                     rilir.
                     a) 8,2 kJ/mol + CH (s) → CH (g)           f) HCl(g) → HCl(suda) + 74,8 kJ/mol
                                    4
                                            4
                     b) C(k) + 2H (g) → CH (g) + 74,6 kJ/mol   g) H (g) + Cl (g) → 2HCl(g) + 185 kJ/mol
                                                                          2
                                2
                                        4
                                                                   2
                     c) 43,9 kJ/mol + H O(s) → H O(g)          ğ) 946 kJ/mol + N (g) → N(g) + N(g)
                                            2
                                                                              2
                                    2
                                                                                              -
                                                                                       +
                     ç) 483,6 kJ/mol + 2H O(g) → 2H (g) + O (g)  h) 787 kJ/mol + NaCl(k) → Na (g) + Cl  (g)
                                               2
                                      2
                                                     2
                     d) Ar(g) → Ar(s) + 6,4 kJ/mol             ı) 39,2 kJ/mol + C H OH(s) → C H OH(g)
                                                                              2
                                                                                           5
                                                                                         2
                                                                                5
                     e) 59 kJ/mol + Hg(s) → Hg(g)              i) C H (g) → C H (s) + 33,8 kJ/mol
                                                                    6
                                                                             6
                                                                           6
                                                                  6
             2. Yönerge  Öğrencilerin seçtikleri tepkimelerle ilgili verilen soruları cevaplamaları istenir.
             1.  Seçtiğiniz tepkimelerde farklı özellikte yeni bir madde oluştu mu?
             2.  Seçtiğiniz tepkimelere eşlik eden enerjilere göre türler arası etkileşimlerin hangi tepkimelerde kop-
                 tuğunu ve hangi tepkimelerde  oluştuğunu açıklayınız.
             3.  Seçtiğiniz tepkimelerde maddenin kimlik özellikleri ve fiziksel özellikleri nasıl değişti?





             4.  Verilen tepkimelere eşlik eden enerjilerden yola çıkılarak kimyasal türler arası etkileşimleri sınıf-
                 landırınız. Sadece enerjiye bakarak her zaman doğru bir sınıflandırma yapılabilir mi? Nedenini
                 tepkimelerden örnek vererek açıklayınız.







             5.  Atomlar arası etkileşimler her zaman güçlü etkileşime örnek midir? Nedenini tepkimelerden örnek
                 vererek açıklayınız.







             6.  Kimyasal türler arası etkileşimler için yapılan “molekül içi ve moleküller arası” sınıflandırması her
                 zaman doğru olmayabilir. Verilen tepkimelerden yararlanarak bu konuyu tartışınız.






                                                                                                    131
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137