Page 136 - Kimya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 136
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü KİMYA 9 66
3. ÜNİTE > Kimyasal Türler Arası Etkileşimler Kazanım 9.3.4.2: Kimyasal türler arasındaki zayıf etkileşimleri sınıflandırır.
Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı, Eleştirel Düşünme Alan Becerileri: Deney Düzeneği Kurma ve Deney Yapma, Çıkarım Yapma
Etkinlik İsmi AKIŞINA BIRAK 20 dk.
Amacı Molekül polarlığını ve moleküller arası etkileşimleri kavrayabilme. Bireysel
Gerekli Malzemeler: Büret (3 adet), beher (3 adet), balon, spor (3 adet), kıskaç (3 adet), saf su, etanol, bitkisel sıvı yağ
Yönerge Aşağıda bir deneyin yapım aşamaları verilmiştir. Öğretmen, sınıfta bu aşamaları takip ederek deneyi
tamamladıktan sonra öğrencilerden aşağıdaki soruları cevaplamalarını ister.
• Büretleri kıskaçlar yardımıyla sporlara takınız.
• Büretleri ayrı ayrı saf su, etanol ve bitkisel sıvı yağ ile doldurarak etiketleyiniz.
• Beherleri büret musluklarının altına yerleştiriniz.
• Balonu şişiriniz ve saçınıza sürtünüz.
• Saf su dolu büretin musluğunu açınız. Saçınıza sürttüğünüz balonu akan suya doğru yaklaştırıp tüm
sıvı akana kadar bekleyiniz.
• Son adımı etanol ve sıvı yağ dolu büretler için de tekrarlayınız.
1. Balon yaklaştırıldığında sıvıların akış doğrultusunda bir değişim oldu mu? Gözlemlerinizi
açıklayınız.
2. Sıvıların akış doğrultusundaki değişimden hareketle hangi sıvıların polar, hangi sıvıların apolar
olduğunu belirtiniz.
3. Balon yaklaştırıldığında sıvı akışlarının birbirinden farklı olmasının nedenini en fazla üç cümleyle
ifade ediniz.
4. Sıvıların akış doğrultusundaki değişiminden hareketle meydana gelen etkileşim türlerini yazınız.
5. Sıvıların akış doğrultusundaki değişim miktarından hareketle meydana gelen etkileşimlerin gücü-
nü büyükten küçüğe doğru sıralayınız.
135