Page 20 - Kimya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 20
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü KİMYA 9 8
1. ÜNİTE > Kimya Bilimi Kazanım 9.1.3.1: Günlük hayatta sıklıkla etkileşimde bulunulan elementlerin adlarını sembolleriyle eşleştirir.
Genel Beceriler: Yaratıcı Düşünme Alan Becerileri: Çıkarım Yapma
Etkinlik İsmi KİMYANIN SEMBOLİK DİLİ 20 dk.
Amacı Günlük hayatta sıklıkla etkileşimde bulunulan elementlerin adlarını sembolleriyle kavrayabilme. Bireysel
Yönerge Paragraftan yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Elementler, tek tür atomlardan oluşan saf maddeler olup kimyasal ayrıştırma yöntemleriyle kendisinden daha basit
maddelere ayrılmaz. Elementler eski çağlardan beri insan hayatında önemli bir yere sahiptir ve günlük hayatta bir-
çok alanda kullanılmaktadır. Günümüzde bilinen 118 element vardır. Bunların 90 kadarı doğal kaynaklardan elde
edilebilirken geri kalanları sadece laboratuvarlarda oluşturulabilir. Her elementin bir ismi ve sembolü vardır. Ele-
mentlerin bazılarına keşfeden kişinin ismi verilirken bazı elementlere şehir veya ülke ismi verilmiştir. Elementler
genellikle bir veya iki harften oluşan bir kimyasal sembol ile gösterilir ve bu sembolün ilk harfi her zaman büyük
yazılır. Sembollerde genellikle elementin İngilizce veya Latince adının ilk harfi kullanılır. Eğer aynı harfle başlayan
birden çok element varsa elementin İngilizce veya Latince adının ilk harfi ile ikinci veya üçüncü harfi sembol olarak
seçilir. Carboneum (C), Beriylium (Be) ve Magnesium (Mg) bu duruma örnek verilebilir.
1. Elementleri sembollerle göstermenin kimya bilimine sağladığı kolaylıklar sizce neler olabilir?
Açıklayınız.
2. Laboratuvar ortamında bir element oluştursaydınız bu elementin adının ve özelliklerinin neler ol-
masını isterdiniz?
19