Page 212 - Kimya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 212
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü KİMYA 9 104
4. ÜNİTE > Maddenin Hâlleri Kazanım 9.4.4.3: Saf maddelerin hâl değişim grafiklerini yorumlar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Alan Becerileri: Deney Düzeneği Kurma ve Deney Yapma, Sayı-Uzay İlişkileri Kurma
Etkinlik İsmi YAPTIM, GÖRDÜM, ÇİZDİM 40 dk.
Amacı Saf maddelerin hâl değişim grafiklerini çizebilme ve yorumlayabilme. Grup
Gerekli Malzemeler: Sacayak, amyant tel, spor, kıskaç, termometre, bunzen beki, beherglas, 100 g buz, 100 g su
Yönerge Deneyin bir ders saatinde tamamlanması için öğrenciler iki gruba ayrılır. Birinci grup -10 C sıcak-
o
lığındaki 100 gram buzu oda sıcaklığına gelinceye kadar, ikinci grup ise 25 C sıcaklığındaki 100
o
gram suyu kaynama sıcaklığının üstüne çıkıncaya kadar ısıtacaktır. Her iki deneyin yapım aşamaları
aşağıda verilmiştir. Bu aşamaları takip ederek deneyi tamamladıktan sonra soruları cevaplayınız.
Birinci Grup
• Amyant teli sacayak üzerine koyunuz ve termometreyi kıskaç yardımıyla spora takınız. Termometreyi
behere yerleştiriniz. Termometrenin beherin dibine değmemesine dikkat ediniz.
• Buzu behere koyup buzun sıcaklığını ölçünüz.
• Beheri ısıtmaya başlayınız ve kronometreyi çalıştırınız.
• Buz su hâline gelinceye kadar geçen süreyi ve sıcaklık değişimini dikkatlice kaydediniz.
İkinci Grup
• Amyant teli sacayak üzerine koyunuz ve termometreyi kıskaç yardımıyla spora takınız. Termometreyi
behere yerleştiriniz. Termometrenin beherin dibine değmemesine dikkat ediniz.
o
• 25 C sıcaklığındaki suyu behere koyup beherin içine birkaç tane kaynama taşı atınız.
• Beheri ısıtmaya başlayınız ve kronometreyi çalıştırınız.
• Su kaynayıncaya kadar geçen süreyi ve sıcaklık değişimini dikkatlice kaydediniz.
1. Kaydettiğiniz verilerden yola çıkarak bu maddenin sıcaklık-zaman grafiğini çiziniz ve maddenin
fiziksel hâllerini grafik üzerinde gösteriniz.
211