Page 212 - Kimya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 212

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             KİMYA 9      104

             4. ÜNİTE > Maddenin Hâlleri  Kazanım 9.4.4.3: Saf maddelerin hâl değişim grafiklerini yorumlar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme  Alan Becerileri: Deney Düzeneği Kurma ve Deney Yapma, Sayı-Uzay İlişkileri Kurma
             Etkinlik İsmi                    YAPTIM, GÖRDÜM, ÇİZDİM                             40 dk.
             Amacı      Saf maddelerin hâl değişim grafiklerini çizebilme ve yorumlayabilme.     Grup
             Gerekli Malzemeler: Sacayak, amyant tel, spor, kıskaç, termometre, bunzen beki, beherglas, 100 g buz, 100 g su


              Yönerge       Deneyin bir ders saatinde tamamlanması için öğrenciler iki gruba ayrılır. Birinci grup -10  C sıcak-
                                                                                                o
                     lığındaki 100 gram buzu oda sıcaklığına gelinceye kadar, ikinci grup ise 25  C sıcaklığındaki 100
                                                                                     o
                     gram suyu kaynama sıcaklığının üstüne çıkıncaya kadar ısıtacaktır. Her iki deneyin yapım aşamaları
                     aşağıda verilmiştir. Bu aşamaları takip ederek deneyi tamamladıktan sonra soruları cevaplayınız.
                     Birinci Grup

                      • Amyant teli sacayak üzerine koyunuz ve termometreyi kıskaç yardımıyla spora takınız. Termometreyi
                         behere yerleştiriniz. Termometrenin beherin dibine değmemesine dikkat ediniz.
                      • Buzu behere koyup buzun sıcaklığını ölçünüz.
                      • Beheri ısıtmaya başlayınız ve kronometreyi çalıştırınız.
                      • Buz su hâline gelinceye kadar geçen süreyi ve sıcaklık değişimini dikkatlice kaydediniz.
                     İkinci Grup

                      • Amyant teli sacayak üzerine koyunuz ve termometreyi kıskaç yardımıyla spora takınız. Termometreyi
                         behere yerleştiriniz. Termometrenin beherin dibine değmemesine dikkat ediniz.
                           o
                      • 25  C sıcaklığındaki suyu behere koyup beherin içine birkaç tane kaynama taşı atınız.
                      • Beheri ısıtmaya başlayınız ve kronometreyi çalıştırınız.
                      • Su kaynayıncaya kadar geçen süreyi ve sıcaklık değişimini dikkatlice kaydediniz.


             1.  Kaydettiğiniz verilerden yola çıkarak bu maddenin sıcaklık-zaman grafiğini çiziniz ve maddenin
                 fiziksel hâllerini grafik üzerinde gösteriniz.










































                                                                                                    211
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217