Page 224 - Kimya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 224
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü KİMYA 9 110
5. ÜNİTE > Doğa ve Kimya Kazanım 9.5.1.1: Suyun varlıklar için önemini açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme, Problem Çözme Alan Becerileri: Çıkarım Yapma
Etkinlik İsmi SU HAYATTIR 30 dk.
Amacı Sürdürülebilir bir gelecek için suyun önemini kavrayabilme. Bireysel
Gerekli Materyaller: Ders kitabı, araştırma için bilgisayar ve genel ağ
1. Yönerge Su ve sürdürülebilirlikle ilgili aşağıdaki metni okuyunuz.
Kamuoyu, sürdürülebilirlik kelimesi ile ilk kez Birleşmiş Milletler bünyesinde çalışmakta olan Dünya Çevre ve
Kalkınma Komisyonunun 1987 yılında yayımladığı “Ortak Geleceğimiz” adlı raporu ile haberdar oldu. Bu raporda
sürdürülebilirlik “İnsanlık; doğanın gelecek nesillerin gereksinimlerine yanıt verme yeteneğini tehlikeye atmadan,
günlük ihtiyaçlarını temin ederek kalkınmayı sürdürülebilir kılma yeteneğine sahiptir.” şeklinde tanımlanmıştır.
Su, canlı hayatının devamı için vazgeçilmez ihtiyaçlardandır. Çağlar boyunca insanlığın kurduğu uygarlıkların
hemen hemen tamamının sulak alanlarda ortaya çıkması tesadüf değil, bilinçli bir tercihtir.
2. Yönerge Suyun önemiyle ilgili konu işlendikten sonra öğrencilerden bir sonraki derse “sürdürülebilirlik, suyun
önemi ve ülkemizin su potansiyeli” hakkında detaylı bir araştırma yapmaları istenir.
Derste “sürdürülebilirlik” kavramı düşünüldüğünde “su yönetimi, suyun etkin kullanımı, korunması
ve kontrolü” hususunda bir beyin fırtınası etkinliği yaparak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Su sıkıntısına karşı geliştirilebilecek çözümlerin temelinde, sıkıntıyı oluşturan bileşenleri belirle-
mek vardır. Siz bu bileşenleri düşünerek sıkıntının azaltılmasına yönelik çözüm yolları öneriniz.
2. Ülkelerin su konusundaki yeterlik kriterleri nelerdir? Su zenginlik göstergesi ve su fakirlik indisi
hakkındaki düşünceleriniz nelerdir? Açıklayınız.
3. Ülkemizin su ile ilgili mevcut durumu dikkate alındığında sizce ülkemizi nasıl bir gelecek bekli-
yor? Açıklayınız.
223