Page 124 - Matematik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 124
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü MATEMATİK 9 100
Birinci Dereceden Denklemler ve Eşitsizlikler Kazanım: 9.3.3.4. Birinci dereceden iki bilinmeyenli denklem ve eşitsizlik sistemlerinin çözüm
kümelerini bulur.
Alan Becerileri: Muhakeme, ilişkilendirme Genel Beceriler: Eleştirel düşünme
Etkinlik İsmi ÇAMAŞIR İPİ 15 dk.
Amacı Birinci dereceden iki bilinmeyenli denklem ve eşitsizlik sistemlerini cebirsel olarak ifade ederek çözebilme. Bireysel
Ferhunde ve Nezaket Hanım marketten aynı uzunlukta birer çamaşır ipi almışlardır. Ferhunde Hanım balko-
nundaki demirlere çamaşır ipini eşit olarak üç sıra hâlinde 1. Şekil'deki gibi takmış ve 100 santimetre ip artmış-
tır. Nezaket Hanım da balkonundaki demirlere çamaşır ipini eşit dört sıra hâlinde 2. Şekil'deki gibi takmış ve
120 santimetre ip artmıştır.
1. Şekil 2. Şekil
Ferhunde Hanım'ın balkonunda kullandığı bir sıra ipin uzunluğu Nezaket Hanım'ın balkonunda kullandığı bir
sıra ipin uzunluğundan 80 santimetre fazladır.
Yukarıda verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Ferhunde Hanım'ın balkonundaki bir sıra ipin uzunluğu için x, Nezaket Hanım'ın balkonundaki bir
sıra ipin uzunluğu için y değişkeni kullanılmak üzere verilenleri birinci dereceden iki bilinmeyenli
bir denklem sistemi olarak ifade ediniz. Elde ettiğiniz denklemi çözünüz.
2. Ferhunde Hanım'ın aldığı ipin metresi 2,5 Türk lirası olduğuna göre markete ip için ödediği para
kaç Türk lirasıdır?
3. Sevilay Hanım da marketten aynı uzunlukta bir ip alarak ön ve arka balkonuna bu ipleri takacaktır.
Ön balkona birbirine eşit üç sıra, arka balkona birbirine eşit iki sıra ip taktığında ipin arttığını gör-
müştür. Ön balkona iki ve arka balkona üç sıra takılan ip uzunlukları eşit olup bu durumda takılan
iplerin yine arttığını görmüştür.
Buna göre Sevilay Hanım'ın ön ve arka balkonuna taktığı birer sıra ipin uzunlukları toplamının
tam sayı olarak en fazla kaç santimetre olacağını bulunuz.
123
Hazırlayan: Mahmut GÖKŞEN