Page 124 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 124

64         TARİH 9                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü










                                             Hazar   Aral
                                                     Gölü
                                 Karadeniz  Tiflis  Denizi
                         İstanbul
                        A�na       Ankara  Bakü
                                                                                        Pekin
                       Ak de niz
                                                                        ÇİN HALK CU MHURİYETİ
                                                                                        Fuzhou
                                                                     Kalküta       Guangzhou     Büyük Okyanus
                                              Basra Körfezi
                                                                                Hanoi

                                      K ı z ı l d e n i z
                                                                            Kuala Lumpur  Güney Çin
                                                            Kolombo                      Denizi
                                                  Umman Denizi
               Orta Koridor Girişimi Rotası
               Kuşak ve Yol Girişimi Kara Rotası  Nayrobi          Hint Okyanusu
               Kuşak ve Yol Girişimi Deniz Rotası
                               Harita 2: Günümüzde İpek Yolu’nun yeniden canlandırılmasını öngören yollar
                                                  2. METİN
           İpek Yolu’nun yeniden canlandırılmasını öngören Orta Koridor Girişimi, Doğu ile Batı arasındaki bağ-
           lantısallığın geliştirilmesini hedefleyen Çin Halk Cumhuriyeti’nin Kuşak ve Yol Girişimi ile doğal bir
           sinerji yaratmaktadır. Bu çerçevede, ülkemiz Kuşak ve Yol Girişimi’ni “kazan-kazan” ilkesi çerçevesinde
           desteklemektedir. Orta Koridor ülkemizden başlayarak, demir yolu ve kara yolu bağlantılarıyla sırasıyla
           Gürcistan, Azerbaycan ve Hazar Denizi’ne (Hazar geçişi kullanılarak) buradan da Türkmenistan- Öz-
           bekistan-Kırgızistan veya Kazakistan güzergâhını takip ederek Çin Halk Cumhuriyeti’ne uzanmakta-
           dır. Orta Koridor rotası etkin kullanıldığı takdirde, halen yıllık 600 milyar ABD doları tutarında olan
           Avrupa-Çin ticaret trafiğinden Orta Asya ülkeleri de ekonomik fırsatlar elde edilebilecektir. Özellikle
           Türkmenistan, Kazakistan ve Azerbaycan limanlarında lojistik merkezler ve serbest ticaret sahaları ku-
           rulması, Trans Hazar işbirliğinin gelişmesine ve derinleşmesine katkı sağlayacaktır.


                           http://www.mfa.gov.tr/turkiye_nin-cok-tarafli-ulastirma-politikasi.tr.mfa (Düzenlenmiştir.)


          1.  Orta Çağ’da İpek Yolu’na hâkim olan devletler, siyasi ve askerî açıdan nasıl bir güç kazanmış
              olabilirler? Gerekçeleri ile açıklayınız.





          2.  Orta Çağ’da İpek Yolu ticaretinin uluslararası ilişkilere etkilerini ve günümüzde uluslararası ilişkileri
              nasıl şekillendirebileceğini yorumlayınız.





          3.  İpek Yolu’nun yeniden canlandırılması konusunu, Türkiye ve Çin açısından değerlendiriniz.









          122
                                                                                     Hazırlayan: Hasan KULAÇ
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129