Page 124 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 124
64 TARİH 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Hazar Aral
Gölü
Karadeniz Tiflis Denizi
İstanbul
A�na Ankara Bakü
Pekin
Ak de niz
ÇİN HALK CU MHURİYETİ
Fuzhou
Kalküta Guangzhou Büyük Okyanus
Basra Körfezi
Hanoi
K ı z ı l d e n i z
Kuala Lumpur Güney Çin
Kolombo Denizi
Umman Denizi
Orta Koridor Girişimi Rotası
Kuşak ve Yol Girişimi Kara Rotası Nayrobi Hint Okyanusu
Kuşak ve Yol Girişimi Deniz Rotası
Harita 2: Günümüzde İpek Yolu’nun yeniden canlandırılmasını öngören yollar
2. METİN
İpek Yolu’nun yeniden canlandırılmasını öngören Orta Koridor Girişimi, Doğu ile Batı arasındaki bağ-
lantısallığın geliştirilmesini hedefleyen Çin Halk Cumhuriyeti’nin Kuşak ve Yol Girişimi ile doğal bir
sinerji yaratmaktadır. Bu çerçevede, ülkemiz Kuşak ve Yol Girişimi’ni “kazan-kazan” ilkesi çerçevesinde
desteklemektedir. Orta Koridor ülkemizden başlayarak, demir yolu ve kara yolu bağlantılarıyla sırasıyla
Gürcistan, Azerbaycan ve Hazar Denizi’ne (Hazar geçişi kullanılarak) buradan da Türkmenistan- Öz-
bekistan-Kırgızistan veya Kazakistan güzergâhını takip ederek Çin Halk Cumhuriyeti’ne uzanmakta-
dır. Orta Koridor rotası etkin kullanıldığı takdirde, halen yıllık 600 milyar ABD doları tutarında olan
Avrupa-Çin ticaret trafiğinden Orta Asya ülkeleri de ekonomik fırsatlar elde edilebilecektir. Özellikle
Türkmenistan, Kazakistan ve Azerbaycan limanlarında lojistik merkezler ve serbest ticaret sahaları ku-
rulması, Trans Hazar işbirliğinin gelişmesine ve derinleşmesine katkı sağlayacaktır.
http://www.mfa.gov.tr/turkiye_nin-cok-tarafli-ulastirma-politikasi.tr.mfa (Düzenlenmiştir.)
1. Orta Çağ’da İpek Yolu’na hâkim olan devletler, siyasi ve askerî açıdan nasıl bir güç kazanmış
olabilirler? Gerekçeleri ile açıklayınız.
2. Orta Çağ’da İpek Yolu ticaretinin uluslararası ilişkilere etkilerini ve günümüzde uluslararası ilişkileri
nasıl şekillendirebileceğini yorumlayınız.
3. İpek Yolu’nun yeniden canlandırılması konusunu, Türkiye ve Çin açısından değerlendiriniz.
122
Hazırlayan: Hasan KULAÇ