Page 229 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 229

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             TARİH 9      121

             5. ÜNİTE > İslam Medeniyetinin Doğuşu  Kazanım 9.5.5: Sekizinci ve on ikinci yüzyıllar arasında İslam medeniyeti çerçevesindeki ilmî faaliyetleri
                                         değerlendirir.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
             Etkinlik İsmi                  BAĞDAT’TA BİR BİLİM MERKEZİ                         20 dk.
             Amacı      Beytü’l-Hikme’nin İslam medeniyeti çerçevesindeki ilmî faaliyetlerini ve dünya bilim mirasına katkısını  Bireysel
                        değerlendirebilme
             Yönerge  Verilen metinlere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.




                                                 BEYTÜ’L HİKME



                 Kuruluş Amacı           Faaliyetleri         Çalışma Alanı        Ayırt Edici Özelliği

             İslam coğrafyasının    Yunancanın haricinde   Beytü’l-Hikme, yal-   Abbasiler Dönemi’n-
             genişlemesiyle Müslü-  Süryanice, Farsça, Hint- nızca tercümelerin   de Bağdat’ta yaşayan
             manlarda diğer mede-   çe ve Kıptice yazılmış   yapıldığı bir yer olarak   Hristiyan bilim insanı
             niyet ve kültürlere karşı  kitaplar da toplanmış   kalmamıştır. Eserle-  Gregory Thaumaturgos,
             geniş bir ilgi ve merak   ve tercüme edilmiştir.   rin sınıflandırıldığı ve   Beytü’l Hikme hakkın-
             uyanmıştı. Bundan      Büyük filozof ve ilim   yenilerinin yazıldığı bir  da şöyle demekteydi:
             dolayı Antik dünyanın   adamları tarafından   merkez, halka açık bir   “Hiç bir konuyu çalış-
             ilmî ve felsefî eserlerini  asırlar önce yazılmış   kütüphane, gök bilim   mamız yasak değildi.
             Arapçaya çevirmek      eserler, Müslümanlar   çalışmalarının yapıldığı  Gizli veya ulaşılamayan
             ihtiyacı doğmuştu.     tarafından Bağdat’ta   bir rasathanenin de   bir bilgi söz konusu
             Abbâsî halifelerinden   korunmuştur. Bey-    içinde bulunduğu bir   değildi. İster Berber
             Me’mûn tarafından      tü’l-Hikme, sadece bu   akademi hâlini almıştır. ister Yunan kökenli,
             830’da Bağdat’ta kurul-  eserleri koruyarak dahi                    ister maddi ister ma-
             duğu zikrediliyorsa da   insanlık tarihi açısın-                    nevi, ister dünyevi ister
             düşünce ve teşebbüs    dan çok önemli bir gö-                       uhrevi olsun her türlü
             olarak Mansur Döne-    revi yerine getirmiştir.                     doktrini inceleyebili-
             mi’ne (754-775) kadar                                               yor, her konu hakkında
             uzanmaktadır. Beytü’l                                               bilgi sahibi olabiliyor,
             Hikme ile yapılmakta                                                her türlü araştırmayı
             olan tercüme faaliyetle-                                            yapabiliyorduk.”
             ri, sistemli hâle getiril-
             miştir.


                                               https://islamansiklopedisi.org.tr/beytulhikme  (Düzenlenerek alınmıştır.)



             1.  Beytü’l-Hikme’nin kuruluş ve faaliyetlerini dikkate aldığınızda, Müslümanların insanlığın ortak
                mirasına katkıları hakkında neler söyleyebilirsiniz?















                                                                                                   227
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234