Page 225 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 225
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TARİH 9 119
5. ÜNİTE > İslam Medeniyetinin Doğuşu Kazanım 9.5.5: Sekizinci ve on ikinci yüzyıllar arasında İslam medeniyeti çerçevesindeki ilmî faaliyetleri
değerlendirir.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Tarihsel Kavrama Becerisi
Etkinlik İsmi İSLAM MEDENİYETİNİN KÜLTÜR HAVZALARI 20 dk.
Amacı İslam medeniyetinin gelişiminde kültür havzalarının önemini açıklayabilme. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki soruları metin, harita ve şemadan hareketle cevaplandırınız.
FRANK
KRALLIĞI
Aral
Gölü
Karadeniz
Harezm Taşkent
ENDÜLÜS BİZANS
Hazar Denizi
Kurtuba İMPARATORLUĞU Urfa Buhara Semerkant
Nişabur
Gırnata Antakya Harran Dicle Belh
Akdeniz HORASAN
Şam Fırat Bağdat
Cundişapur
Kudüs
Kahire
MISIR Nil Basra Körfezi
Medine
Kızıldeniz
Mekke
İslam medeniyetinin en geniş sınırları 0 550 km
Harita 1: İslam kültür havzaları
Endülüs Havzası Bağdat Havzası Horasan Havzası
Medrese ve Önemli Kurumlar
Kurtuba Medresesi Beytü’l-hikme Nişabur Medresesi
Gırnata Medresesi Nizamiye Medreseleri Belh Medresesi
Cundişapur Akademisi Semerkant Medresesi
Uluğ Bey Rasathanesi
Nişabur Bimaristanı
Cundişapur Akademisi
İslam âleminde Enûşirvân-ı Âdil diye bilinen Sasani hükümdarlarından I. Hüsrev (531-579)
Cundişapur şehrinde felsefe, tıp ve diğer ilimlerin okutulduğu bir mektep kurmuş ve onun za-
manında şehir büyük bir ilim merkezi hâline gelmiştir. I. Hüsrev’in kurmuş olduğu tıp okulun-
da Hintli doktorların yanında Yunanlı doktorlar da görev yapmıştır. Aramice öğretim yapan
okul, Hint ve Yunan kültüründen etkilenmiş daha sonra Müslüman tıp kültürünün oluşmasında
önemli bir rol oynamıştır.
Hz. Peygamber Dönemi’nde meşhur bir Arap doktoru olan Hâris b. Kelede’nin Cundişapur’da tıp
tahsili gördüğü rivayet edilmiştir. Hz. Ömer zamanında barış yoluyla alınan Cundişapur, Müslü-
manların eline geçtikten sonra da önemini korumuş ve burada birçok âlim yetişmiştir.
Uslu R. (1993), Cündişâpûr, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (C.8).
İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. (s. 117-118’den düzenlenmiştir.)
223