Page 225 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 225

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             TARİH 9      119

             5. ÜNİTE > İslam Medeniyetinin Doğuşu  Kazanım 9.5.5: Sekizinci ve on ikinci yüzyıllar arasında İslam medeniyeti çerçevesindeki ilmî faaliyetleri
                                         değerlendirir.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Kavrama Becerisi
             Etkinlik İsmi            İSLAM MEDENİYETİNİN KÜLTÜR HAVZALARI                      20 dk.
             Amacı      İslam medeniyetinin gelişiminde kültür havzalarının önemini açıklayabilme.  Bireysel

             Yönerge  Aşağıdaki soruları metin, harita ve şemadan hareketle cevaplandırınız.

                                    FRANK
                                    KRALLIĞI
                                                                               Aral
                                                                               Gölü
                                                        Karadeniz
                                                                            Harezm         Taşkent
                       ENDÜLÜS                      BİZANS
                                                                       Hazar Denizi
                        Kurtuba                  İMPARATORLUĞU  Urfa               Buhara  Semerkant
                                                                                  Nişabur
                         Gırnata                           Antakya  Harran  Dicle          Belh
                                            Akdeniz                                  HORASAN
                                                               Şam  Fırat  Bağdat
                                                                            Cundişapur
                                                             Kudüs
                                                        Kahire
                                                        MISIR  Nil           Basra Körfezi
                                                                      Medine
                                                                Kızıldeniz
                                                                      Mekke



                   İslam medeniyetinin en geniş sınırları                                    0    550 km
                                                Harita 1: İslam kültür havzaları

                    Endülüs Havzası                Bağdat Havzası                 Horasan Havzası
                                             Medrese ve Önemli Kurumlar

                   Kurtuba Medresesi                Beytü’l-hikme                Nişabur Medresesi
                   Gırnata Medresesi             Nizamiye Medreseleri              Belh Medresesi
                                                 Cundişapur Akademisi           Semerkant Medresesi
                                                                                Uluğ Bey Rasathanesi
                                                                                 Nişabur Bimaristanı



                                               Cundişapur Akademisi

                İslam âleminde Enûşirvân-ı Âdil diye bilinen Sasani hükümdarlarından I. Hüsrev (531-579)
                Cundişapur şehrinde felsefe, tıp ve diğer ilimlerin okutulduğu bir mektep kurmuş ve onun za-
                manında şehir büyük bir ilim merkezi hâline gelmiştir. I. Hüsrev’in kurmuş olduğu tıp okulun-
                da Hintli doktorların yanında Yunanlı doktorlar da görev yapmıştır. Aramice öğretim yapan
                okul, Hint ve Yunan kültüründen etkilenmiş daha sonra Müslüman tıp kültürünün oluşmasında
                önemli bir rol oynamıştır.

                Hz. Peygamber Dönemi’nde meşhur bir Arap doktoru olan Hâris b. Kelede’nin Cundişapur’da tıp
                tahsili gördüğü rivayet edilmiştir. Hz. Ömer zamanında barış yoluyla alınan Cundişapur, Müslü-
                manların eline geçtikten sonra da önemini korumuş ve burada birçok âlim yetişmiştir.

                                        Uslu R. (1993), Cündişâpûr, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (C.8).
                                              İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. (s. 117-118’den düzenlenmiştir.)



                                                                                                   223
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230