Page 29 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 29

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             TARİH 9       13

             1. ÜNİTE > Tarih ve Zaman     9.1.2. Tarih öğrenmenin amaç ve yararlarını kavrar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Kavrama Becerisi

             Etkinlik İsmi                  MEHMET KUŞMAN’IN DÜNYASI                            20 dk
             Amacı     Geleceğin inşasında geçmişin önemini açıklayabilme.                      Bireysel


            1. Yönerge  Aşağıdaki metni ve görseli birlikte değerlendirerek  soruları cevaplayınız.




                                           MEHMET KUŞMAN VE TARİH
               Mehmet Kuşman ne bir arkeolog ne bir dil bilimci, ne de bir tarihçi, o her şeyden önce bir tarih
               sevdalısı. Ortaokul mezunu olan Mehmet Kuşman, Van’ın Gürpınar ilçesine bağlı Çavuştepe kö-
               yündeki Urartulardan kalma Çavuştepe Kalesi’nde 40 yıl bekçilik yaptı. O bu görevi esnasında
               Çavuştepe’deki ilk sakinlerin kim olduklarını; taşa, madene, ahşaba nasıl şekil verdiklerini, ha-
               yat hikâyelerini, dinlerini, şarkılarını hep merak etti. Bundan dolayı Urartuca öğrenmeye başladı.
               Urartu dili Asiatik bir dil olan Hurri dili ve günümüzde Doğu Kafkas dil ailesinden Çeçence ve İn-
               guşça ile büyük bir benzerlikler göstermektedir. Bu durumu öğrenen Mehmet Kuşman İstanbul’a
               giderek Çeçence ve İnguşça sözlükler aldı. Bunun yanında kazı başkanı Afif Erzen ve ekibinden de
               destek gördü. Böylelikle ölü bir dil olan Urartucayı öğrendi.  O, Urartu dilini bilen ve çivi yazısını
               yazan dünyadaki 38 kişiden biri oldu. Artık Mehmet Kuşman Uluslararası sempozyumlara davet
               ediliyor onun sayesinde Urartuların çivi yazılı taşları dile gelerek konuşuyordu. Kuşman, Çavuş-
               tepe’ye gelen turistlere Urartulara dair her şeyi anlatarak adeta geçmişi yaşıyor ve Urartuluları
               günümüze taşıyor. Mehmet Kuşman Urartu dilinin kendisiyle birlikte tarihe karışmasını istemi-
               yor. İlerlemiş yaşına rağmen halen Çavuştepe’deki gönüllü bekçilik görevini sürdürüyor. Ama tek
               derdi Urartucayı gelecek kuşaklara aktarabilmek. Böylece Urartuların dünyasını, bilgi ve birikim-
               lerini günümüze taşımak,  Anadolu tarihini anlamak ve geleceğin inşasına yardımcı olmak istiyor.





































                Görsel 1: Mehmet Kuşman Urartucayı okurken. Van/ Gürpınar-Çavuştepe



                                                                                                    27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34