Page 31 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 31
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TARİH 9 14
1. ÜNİTE > Tarih ve Zaman Kazanım 9.1.3: Zamanı anlama ve anlamlandırmaya yönelik farklı yaklaşımları analiz eder.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
Etkinlik İsmi MISIR VE BABİL’DE TAKVİM 20 dk.
Amacı Zaman içerisinde kullanılan farklı takvim sistemlerini analiz edebilme. Bireysel
Yönerge Verilen metinlerden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
MISIRLILAR
• Bir yılı yaklaşık 365 gün olarak hesapladılar. Bu hesaplamayı Nil nehrinin
yıllık taşmalarını belirleyen günlerin sayısının ortalamasını alarak yaptılar.
• Yaklaşık MÖ 2700’de, Nil’in taşma zamanında Sothis yıldızının, şafak
sökmeden hemen önce ufuk üstüne yükseldiğini dikkate alarak,
takvimlerini yeniden düzenlediler.
• Mısır’da Nil nehri, her yıl, öngörülebilen bir düzenle yükselmektedir.
Nil Nehri’nde güneşin doğuşu
BABİLLİLER
• Zaman ölçümlerini Ay’ın hareketlerine göre yaptılar.
• Takvimlerini mevsimlik tarım bayramları ile uygun hale getirmek
için, zaman zaman fazladan ay eklediler.
• MÖ 2000 civarında, Babil yılı 360 günden oluşuyordu. Bu yıl, otuz
günlük on iki aya bölünmüştü. Babilliler haftanın günlerini Güneş,
Ay ve beş gezegenin isimlerine göre adlandırdılar.
• Günü yirmi dört saate böldüler. Saati de altmış tabanlı sayı
sistemi üzerinden dakika ve saniyelere ayırdılar.
Babil Kulesi (Temsilî)
1. Mısırlılar ile Babillilerin zamanı ölçmedeki ortak amaçları ne olabilir? Açıklayınız.
2. Mısırlılar ile Babillilerin zamanı ölçme yöntemlerini benzerlik ve farklılıkları yönünden
karşılaştırınız.
3. Siz bir takvim oluştursaydınız başlangıç olarak hangi tarih ve olayı alırdınız? Nedeni ile birlikte
açıklayınız.
29
Hazırlayan: Hasan KULAÇ