Page 444 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 444

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9        226

              9.ÜNİTE > Günlük/Blog               Kazanım A.4.2. Metnin türünün ortaya çıkışı ve tarihsel dönem ile ilişkisini belirler.
              Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                        METİN VE DÖNEM                                 25 dk.
             Amacı      Tarihî olayların metnin oluşmasını nasıl etkilediğini metinde yer alan kişiler, zaman ve anahtar sözcüklerden   Bireysel
                        hareketle kavrayabilmek.


              Yönerge Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).


                                                                             5 Ekim 1980 Pazar / Saat 10.00


                              CEVDET PAŞA, NAMIK KEMAL, KEMAL’İN ÇOCUKLARI

              Cevdet Paşa, Namık Kemal. Türk düşüncesinin diri ve yaşayan iki temsilcisi. Paşa, ağır başlı, dürüst
              bir medreseli. Batıya âşık, fakat Doğudan kopamıyor. Şiirlerinde kendisi yok. Coşmaktan, ölçüyü
              kaçırmaktan utanıyor gibi. Şablonların adamı. Namık Kemal deli dolu, haylaz ve coşkun. Şiirlerinde
              olduğu kadar, nesirlerinde de kendisi. Cesur, atak ve kendini beğenmiş. Cevdet daima frenli. Kemal
              daima coşkun. Cevdet’in kızı babasından çok Midhat Efendi’nin damgasını taşıyor. Ama her ikisi de
              değil. (...) Doğrusu Paşa; bütün ağırbaşlılığına, bütün gurur ve vakarına rağmen ıslah kabul etmez
              bir Avrupa hayranıdır. Fatma Aliye’nin Fransızca öğrendiğini anlar anlamaz ona karşı davranışı de-
              ğişiverir. Artık (...) vesayetten kurtulmuş, esrarengiz bir dünyanın fethine çıkmış, hürmete şayan bir
              kişidir Paşa’ya göre. (...)

              “O, medresenin en olgun örneği ve son sözüdür. Doğu ile Batı arasında parçalanmış ve adamlığı-
              nı kaybetmiş talihsiz bir baba. Namık Kemal ise, bir hanedanın temsilcisidir. Ali Ekrem ve Cezmi
              Ertuğrul, biyolojik planda, onu devam ettirirler. Edebiyatta ise, hepimiz bir parça Namık Kemal’iz.
              Cevdet Paşa bir son; Namık Kemal, bir başlangıç. Yahya Kemal’den Necip Fazıl’a, Tevfik Fikret’ten
              Nazım’a kadar bütün şairlerimizin büyük atası. Celal Nuri de Ali Kemal de İsmail Habip de Namık
              Kemal’in çocukları.

              Zamanınıza gelirsek. Kerim Sadi, Namık Kemal’den çok Cevdet Paşa’ya yakındır. Yalnız, gizli sevda
              taşımayan bir Cevdet Paşa. Oysa Hikmet Kıvılcımlı, Namık Kemal’in (...) Üslupsuz, derbeder, bir
              Namık Kemal. Aynı ataklık, aynı kesip atan tavır. Ve aynı fanatizm. (...)


              Kerim Sadi setlerle kuşatmıştır kendini, lüzumundan fazla ciddidir. Korka korka, emekleye emekleye
              ilerler. Sırtında yumurta küfesi vardır. Şiire iltifat etmez. Konuşurken de yazarken de sağlam delillere,
              güvenilir şahitlere, imtihandan geçmiş hocalara ihtiyaç duyar. (...)

                                                                                            (Alınmıştır.)
                                                             Meriç, C. (1993). Jurnal Cilt 2. (3. bs.). İstanbul: İletişim.



             1.  Bu günlük, elli yıl sonra yeniden yazılsaydı metindeki kişiler ve kavramlar yönünden hangi değişik-
                likler olurdu? Açıklayınız.















                                                                                                   443
   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449