Page 444 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 444
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 226
9.ÜNİTE > Günlük/Blog Kazanım A.4.2. Metnin türünün ortaya çıkışı ve tarihsel dönem ile ilişkisini belirler.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi METİN VE DÖNEM 25 dk.
Amacı Tarihî olayların metnin oluşmasını nasıl etkilediğini metinde yer alan kişiler, zaman ve anahtar sözcüklerden Bireysel
hareketle kavrayabilmek.
Yönerge Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).
5 Ekim 1980 Pazar / Saat 10.00
CEVDET PAŞA, NAMIK KEMAL, KEMAL’İN ÇOCUKLARI
Cevdet Paşa, Namık Kemal. Türk düşüncesinin diri ve yaşayan iki temsilcisi. Paşa, ağır başlı, dürüst
bir medreseli. Batıya âşık, fakat Doğudan kopamıyor. Şiirlerinde kendisi yok. Coşmaktan, ölçüyü
kaçırmaktan utanıyor gibi. Şablonların adamı. Namık Kemal deli dolu, haylaz ve coşkun. Şiirlerinde
olduğu kadar, nesirlerinde de kendisi. Cesur, atak ve kendini beğenmiş. Cevdet daima frenli. Kemal
daima coşkun. Cevdet’in kızı babasından çok Midhat Efendi’nin damgasını taşıyor. Ama her ikisi de
değil. (...) Doğrusu Paşa; bütün ağırbaşlılığına, bütün gurur ve vakarına rağmen ıslah kabul etmez
bir Avrupa hayranıdır. Fatma Aliye’nin Fransızca öğrendiğini anlar anlamaz ona karşı davranışı de-
ğişiverir. Artık (...) vesayetten kurtulmuş, esrarengiz bir dünyanın fethine çıkmış, hürmete şayan bir
kişidir Paşa’ya göre. (...)
“O, medresenin en olgun örneği ve son sözüdür. Doğu ile Batı arasında parçalanmış ve adamlığı-
nı kaybetmiş talihsiz bir baba. Namık Kemal ise, bir hanedanın temsilcisidir. Ali Ekrem ve Cezmi
Ertuğrul, biyolojik planda, onu devam ettirirler. Edebiyatta ise, hepimiz bir parça Namık Kemal’iz.
Cevdet Paşa bir son; Namık Kemal, bir başlangıç. Yahya Kemal’den Necip Fazıl’a, Tevfik Fikret’ten
Nazım’a kadar bütün şairlerimizin büyük atası. Celal Nuri de Ali Kemal de İsmail Habip de Namık
Kemal’in çocukları.
Zamanınıza gelirsek. Kerim Sadi, Namık Kemal’den çok Cevdet Paşa’ya yakındır. Yalnız, gizli sevda
taşımayan bir Cevdet Paşa. Oysa Hikmet Kıvılcımlı, Namık Kemal’in (...) Üslupsuz, derbeder, bir
Namık Kemal. Aynı ataklık, aynı kesip atan tavır. Ve aynı fanatizm. (...)
Kerim Sadi setlerle kuşatmıştır kendini, lüzumundan fazla ciddidir. Korka korka, emekleye emekleye
ilerler. Sırtında yumurta küfesi vardır. Şiire iltifat etmez. Konuşurken de yazarken de sağlam delillere,
güvenilir şahitlere, imtihandan geçmiş hocalara ihtiyaç duyar. (...)
(Alınmıştır.)
Meriç, C. (1993). Jurnal Cilt 2. (3. bs.). İstanbul: İletişim.
1. Bu günlük, elli yıl sonra yeniden yazılsaydı metindeki kişiler ve kavramlar yönünden hangi değişik-
likler olurdu? Açıklayınız.
443