Page 448 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 448
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 228
9.ÜNİTE > Günlük/Blog Kazanım A.4.3. Metin ile metnin konusu, amacı ve hedef kitlesi arasında ilişki kurar.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi KONUM NE? 25 dk.
Amacı Metnin konusu, amacı ve hedef kitlesini belirleyebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).
9 Şubat 1949
Dün akşam genç bir şairin evinde toplandık.
Konuklardan biri kitaplıktan çekip çıkardığı bir kitaba daldığı, bir başkası da limonata ve böreklerin
verdiği hoşlukla gevşediği sıra, ev sahibi, bana, taslak halindeki bir şiirini okuyarak şiir üzerindeki
düşüncemi sordu. Ben, şiir bitmeden, bir şey söylememe olanak olmadığını anlattım. O üsteledi ve
taslak halindeki şiiri değil de içindeki düşünceleri nasıl bulduğumu söylememi istedi. Ben, yeniden,
önemli olanın, düşünceler değil de şiir olabileceğini açıkladım. Ama ev sahibi gene, bir önceki sözü
üzerinde inat edince ben de ona Mallarme’nin (Malarme) Degas’ya (Dega) olan yanıtını yineledim:
- Şiir, düşüncelerle değil sözcüklerle yazılır.
(Alınmıştır.)
Birsel, S. (1982). Hacivat Günlüğü. İstanbul: Ada.
1. Metnin sonunda yazar, Mallarme’nin “Şiir, düşüncelerle değil sözcüklerle yazılır.” sözünü kullana-
rak şiirle ilgili düşüncesini belirtmiştir. Bu konuda yazara katılıp katılmadığınızı sebebiyle birlikte
açıklayınız.
2. Bu bir günlük değil de mektup olsa idi yazarın konuyu ele alış biçiminde, yazma amacında neler
değişirdi? Görüşlerinizi yazınız.
447